Utusan Borneo (Sabah)

Penyeludup­an masih berlaku di sempadan dalam tempoh PKP

-

KOTA BHARU: Meskipun dalam tempoh penguatkua­saan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), masih ada segelintir penduduk di sempadan yang masih melakukan kegiatan menyalahi undang-undang terutamany­a penyeludup­an barangan kawalan.

Bagaimanap­un, hasil kerjasama erat antara agensi penguatkua­saan di sempadan seperti Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Pasukan Gerakan Am (PGA), Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM) serta agensi berkaitan lain, penyeludup­an itu dapat dikawal.

Ketua Pegawai Penguatkua­sa KPDNHEP Kelantan Azanizam Affendi Juri berkata dalam tempoh fasa pertama PKP terdapat tiga kes melibatkan dua rampasan petrol yang berjumlah 890 liter serta 510 kilogram minyak masak manakala bagi fasa kedua PKP sebanyak 300 liter petrol dirampas.

Beliau berkata dalam tempoh 18 Mac sehingga semalam pihaknya juga dengan kerjasama agensi penguatkua­saan lain turut merampas tiga buah kenderaan yang diubah suai tangki serta sebuah bot enjin galah yang digunakan dalam kegiatan penyeludup­an di sempadan Malaysia-Thailand.

“Sehingga kini hasil rampasan yang diserahkan kepada KPDNHEP adalah bernilai RM22,092.70. Kes kini dalam siasatan mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Stor KPDNHEP di Chica Menyabong di sini, semalam.

Azanizam berkata penurunan harga bahan bakar seperti petroleum dan diesel tidak dinafikan turut mempengaru­hi kegiatan penyeludup­an bahan itu.

“Dengan kerjasama agensi penguatkua­saan di sempadan, kita akan cuba mengenal pasti dalang-dalang dalam kegiatan ini untuk tindakan seterusnya,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SELUDUP: Azanizam Affendi Juri melihat tong plastik berisi minyak petrol yang dipercayai untuk diseludup ke negara jiran pada sidang media di Stor Penyimpana­n Eksibit, KPDNHEP Kelantan di Chica Menyabng, Kota Bharu, semalam.
— Gambar Bernama SELUDUP: Azanizam Affendi Juri melihat tong plastik berisi minyak petrol yang dipercayai untuk diseludup ke negara jiran pada sidang media di Stor Penyimpana­n Eksibit, KPDNHEP Kelantan di Chica Menyabng, Kota Bharu, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia