Utusan Borneo (Sabah)

KKKR terima sumbangan 10,000 topeng muka

Sumbangan Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah amat bermakna kepada petugas barisan hadapan

- Oleh Siti Aisyah Narudin

KOTA KINABALU: Kementeria­n Kesihatan dan Kesejahter­aan Rakyat (KKKR) menerima sumbangan sebanyak 10,000 helai topeng muka inisiatif daripada Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah.

Menteri Kesihatan dan Kesejahter­aan Rakyat Datuk Frankie Poon Ming Fung berkata, sumbangan berkenaan hasil bantuan daripada beberapa penderma dari luar negara dan juga warga tempatan melalui persatuan berkenaan.

Menurutnya, kesemua sumbangan berkenaan membawa makna yang besar kepada petugas barisan hadapan terutama petugas kesihatan yang bekerja keras menangani jangkitan COVID-19.

Katanya, petugas yang terlibat memberi komitmen sepenuhnya dengan keberanian dan profesiona­lisme tinggi dalam menangani jangkitan wabak terbabit.

Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat khususnya di negeri ini supaya mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menghargai segala susah payah pasukan kesihatan dalam memerangi jangkitan COVID-19.

“KKKR amat menghargai setiap sumbangan dan bantuan yang diberikan kepada pihak kesihatan terutama Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah yang sentiasa memberi sokongan dan mencari inisiatif untuk membantu pihak kerajaan.

“Sebelum ini, kita juga menerima beberapa sumbangan daripada beberapa pihak termasuk Sichuan Federation of Returned Overseas Chinese, Sichuan Overseas Chinese Business Associatio­n dan Sichuan Tiandan Trading Co.Ltd.

“Selain itu, turut menyumbang Shanxi Provincial Federation of Returned Overseas Chinese dan Shanxi Overseas Exchanges Associatio­n, Fujian Provincial People’s Associatio­n di bawah inisiatif Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaia­n sumbangan topeng muka daripada Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah di sini semalam.

Sementara itu, Presiden Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah Dr. Oh Ei Sun berkata, pihaknya akan terus bekerjasam­a dengan kerajaan negeri, Kedutaan China di Kuala Lumpur dan Konsulat Jeneral China di Kota Kinabalu untuk menyediaka­n lebih banyak sumbangan kelengkapa­n kesihatan dari China.

Menurutnya, sumbangan topeng muka yang disampaika­n pada majlis itu membabitka­n jumlah sebanyak RM100,000 untuk diserahkan kepada petugas barisan hadapan dan mereka yang amat memerlukan.

“Kami turut menyampaik­an penghargaa­n kepada Naib Presiden Datuk Tan Kar Leong yang membantu pengagihan bantuan ini melalui pengangkut­an udara.

“Kami akan terus bekerja keras untuk menyediaka­n lebih banyak sumbangan walaupun terdapat kekangan dari segi kelewatan sampai bantuan,” katanya.

Turut hadir, Pengarah Kesihatan Negeri Sabah Datuk Dr. Christina Rundi dan Konsul Jeneral Negara China di Kota Kinabalu Liang Caide.

 ??  ??
 ??  ?? SUMBANGAN: Frankie (dua kiri) menerima sumbangan topeng muka daripada Oh (tiga kanan) sambil disaksikan oleh Liang (tiga kiri) pada majlis itu.
SUMBANGAN: Frankie (dua kiri) menerima sumbangan topeng muka daripada Oh (tiga kanan) sambil disaksikan oleh Liang (tiga kiri) pada majlis itu.
 ??  ?? TOPENG: Sebahagian topeng muka yang disumbangk­an oleh Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah.
TOPENG: Sebahagian topeng muka yang disumbangk­an oleh Ma Zhong Friendship Associatio­n Sabah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia