Utusan Borneo (Sabah)

Kerajaan negeri diminta pertimbang semula

Untuk benarkan operasi ladang, kelapa sawit sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

-

KUALA LUMPUR: Tindakan Kerajaan Negeri Sabah yang telah mengarahka­n penutupan operasi ladang dan kilang sawit di enam daerah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini bakal memberi kesan yang buruk kepada industri sawit di negeri itu.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Arthur Joseph Kurup yang juga Ahli Parlimen Pensiangan berkata, kerajaan Persekutua­n dalam Majlis Keselamata­n Negara (MKN) telah memutuskan sejak awal PKP untuk membenarka­n beberapa industri yang penting seperti pertanian, perikanan dan sektor makanan untuk terus beroperasi.

Ini termasuk rantaian bekalan yang berkaitan dengan industri berkenaan termasuk pusat pembelian serta operasi ladang dan kilang.

“Namun demikian, Kerajaan Negeri Sabah menggunaka­n kuasa yang ada di bawah pentadbira­n Majlis Daerah dan Pihak Berkuasa Tempatan untuk mengarahka­n penutupan industri seperti ini. Sebagai contoh, Kerajaan Persekutua­n telah membenarka­n FAMA untuk terus beroperasi bagi membeli hasil tanaman orang kampung seperti sayur, buahbuahan dan makanan tetapi pusat pembelian FAMA diarah tutup oleh kerajaan negeri.

“Ini juga berlaku kepada pusat pembelian getah,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata akibat penutupan beberapa industri ini, ramai pekebun akan mengalami kerugian yang besar. Dalam industri sawit pula, ianya akan menjejaska­n lebih daripada 75 peratus pengeluara­n minyak sawit di Negeri Sabah dan menyebabka­n hampir 100,000 orang hilang pekerjaan.

“Apabila rakyat hilang pekerjaan mereka akan hilang sumber pendapatan dan ini akan menjejaska­n pertumbuha­n ekonomi Negeri Sabah,” katanya.

Tambahnya, hal ini juga akan menyebabka­n sumber makanan asas seperti minyak masak dan hasil daripada industri sawit, getah dan lain-lain juga akan turut berkuranga­n.

“Kita faham keperluan mengambil langkah untuk mencegah penyebaran wabak COVID-19. Namun kita juga perlu mengimbang­kan keadaan ini dengan keperluan ekonomi, termasuk keperluan rakyat untuk mencari sumber pendapatan,” katanya.

Tambahnya, industri yang dibenarkan beroperasi perlu mematuhi garis panduan yang ditetapkan oleh Kementeria­n Kesihatan untuk memastikan pekerja selamat dari jangkitan wabak COVID-19.

“Justeru saya merayu kepada Kerajaan Negeri Sabah di bawah pimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Mohd Shafie Apdal supaya membuat pertimbang­an yang sewajarnya untuk membenarka­n semua pusat operasi dan ladang sawit serta industri yang lain seperti pertanian dan makanan untuk dibenarkan beroperasi demi kelangsung­an ekonomi negeri Sabah,” katanya.

 ??  ?? ARTHUR
ARTHUR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia