Utusan Borneo (Sabah)

Mc Feedly jadi tumpuan peminat ‘Sundatang’

- — Artikel sumbangan Jainudin Nasir

RANAU: Minat mendalam serta keyakinan diri terhadap sesuatu bidang kerjaya boleh mendatangk­an pendapatan lumayan jika diusahakan secara bersungguh-sungguh.

Demikian halnya dengan seorang belia, Mc Feedly Simon, 32, kelahiran Kg.Marakau dan kini menetap di Kg.Kilimu terletak kira-kira 3 kilometer dari pekan Ranau, yang kini mengusahak­an pembikinan alat bunyian tradisi ‘Sundatang’ sejak dua tahun lalu, menjadi tumpuan para peminat alat muzik tradisi.

Mc Freddy anak bungsu dari 8 adik-beradik, mula mengusahak­an pembikinan ‘Sundatang’ itu sejak lawatan ke beberapa rakannya di Sarawak pada tahun 2017 memberi dorongan kepadanya untuk membuat alat muzik itu dengan mengambil kira etnik Dusun Liwan, Tebilong, Lotud dan banyak lagi.

“Saya boleh menyiapkan sebuah Sundatang ini dalam tempuh 2 minggu mengikut tempahan daripada peminat,” jelas Mc Freddy ketika ditemui.

Beliau selain berkemahir­an membuat Sundatang itu tanpa menghadiri mana-mana kursus, juga boleh bermain beberapa lagu tempatan seperti ‘Tanak Kampung’, ‘TinggiTing­gi Gunung Kinabalu’ dan lagu-lagu moden contempora­ry.

Menurut beliau harga bagi sebuah Sundatang biasa adalah RM900 dan ke atas tertakluk kepada jenis kayu dan peralatan yang di pasang sementara jenis kayu yang biasa digunakann­ya ialah kayu Jelutong dan Meranti.

Beliau bercadang untuk menganjurk­an kursus bagi membimbing para belia yang berminat pada masa akan datang.

Kepada yang berminat katanya, boleh menghubung­i beliau (Mc Feeddy) di nombor telefon bimbit 014-5544200.

 ??  ?? TELITI: Mc Feeddy sedang menyiapkan Sundatangn­ya yang ditempah para peminat.
SUNDATANG: Salah satu Sundatang yang sudah siap buatan Mc Feeddy.
TELITI: Mc Feeddy sedang menyiapkan Sundatangn­ya yang ditempah para peminat. SUNDATANG: Salah satu Sundatang yang sudah siap buatan Mc Feeddy.
 ??  ?? CANTIK: Satu lagi Sundatang buatan Mc Feeddy Kg.Kilimu Ranau.
CANTIK: Satu lagi Sundatang buatan Mc Feeddy Kg.Kilimu Ranau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia