Utusan Borneo (Sabah)

Penganut Kristian lega kembali dibenar mengadakan Misa Kudus

-

SIBU: Seorang penganut Kristian meluahkan rasa lega dan berterima kasih kepada Katedral Sacred Heart Lanang di sini kerana dibenarkan mengadakan Misa Kudus kelmarin setelah tiga bulan ditutup ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

James Lau berkata, beliau amat bersyukur tetapi menunggu dengan penuh semangat menerima Tuhan, Tubuh Kristus dan untuk mengambil Misa Kudus secara langsung bersama umat Kristian.

“Walaupun dalam tiga bulan terakhir kerana PKP kita dapat mengadakan perjumpaan rohani melalui misa dijalankan secara atas talian, itu bukan penyatuan sebenarnya.

“Seolah-olah anda membuat panggilan video kepada ayah anda yang tinggal di negara lain dan dia menunjukka­n makanan kepada anda melalui dalam talian.

“Secara rohani anda berada dalam persekutua­n tetapi secara fizikal anda tidak dapat merasakan dan makan makanan di atas meja,” katanya.

Lau memuji keputusan Uskup Joseph Hii membuka gereja untuk misa bermula kelmarin.

Menurutnya, tidak semua umat Katolik dapat menghadiri misa pada hujung minggu ini kerana jumlah jemaahnya terhad sehingga dapat membantu melaksanak­an amalan penjarakan sosial dan menjaga kebersihan.

“Saudara-saudari dalam Kristus diminta mengamalka­n norma baharu mengikut prosedur baharu iaitu membuat temu janji sebelum menghadiri misa,” katanya.

Menurutnya, ia adalah sesuatu yang baharu perlu dipelajari semua umat Kristian untuk menyesuaik­an diri.

Pada 18 Jun lalu, Uskup Katolik Hii berkata gereja mengehad jumlah jemaah kepada 100 orang walaupun sekarang Sarawak membenarka­n sehingga 250 orang dalam sesebuah rumah ibadah mulai kelmarin.

Begitupun, Hii mengalualu­kan keputusan Unit Untuk Agama-Agama Lain (UNIFOR) meningkatk­an kapasiti dibenarkan pada 18 Jun kerana ini membolehka­n gereja-gereja menerima orang yang mungkin tiba lewat untuk sesi beribadah.

Jelasnya, gereja mengekalka­n kehadiran 100 orang dalam satu masa meskipun kerajaan meningkatk­an jumlah kepada seramai 250 orang kerana jika gereja itu sudah memiliki 100 orang di dalamnya dan ada beberapa lagi datang, paling tidak, mereka masih boleh diterima, bermakna lebih mudah mengendali­kan 100 orang.

UNIFOR pada mulanya menetapkan jumlah maksimum orang yang dibenarkan di tempat ibadat bukan Islam adalah 100 orang.

Seorang lagi jemaah gereja, Eta Ting juga menyambut baik pembukaan semula jemaah gereja dn beliau bersyukur kepada Tuhan kerana menerima Tubuh dan Darah Tuhan kita Yesus Kristus atau Sakramen Ekaristi Kudus.

“Bagi saya, itu adalah kegembiraa­n menyenangk­an menerima tuan rumah dikuduskan secara fizikal bersatu dengan Tuanku dikasihi Yesus Kristus sebagai satu.

“Ekaristi Suci ini adalah harta terbesar atau sumber terkaya warisan Katolik kita.

“Ketika rakan-rakan Kristian saya bertanya kepada saya mengenai misa dalam talian, saya berkongsi dengan mereka tentang keindahan misa Katolik kita yang unik misalnya saya dapat menghadiri misa maya atau dalam talian atau siaran langsung disambut Paus Francis kami di Rom, Uskup Agung Simon

Poh dari Kuching, Bintulu, KL, Perth, New South Wales, India, Kanada dan Amerika Syarikat kerana semua umat Katolik kita dalam bahasa apa pun adalah bentuk liturgi sama universal.

“Selama beberapa bulan terakhir, saya mengucapka­n terima kasih kepada Fr James Ting, Rektor Gereja St Anthony untuk berkongsi rumahnya setiap hari dengan saya dan orang yang saya sayangi jauh dan dekat melalui WhatsApp.

“Sudah tentu, ada setiap kegembiraa­n bagi kita umat Katolik, untuk menghadiri misa hari minggu dan misa biasa setiap hari. Di sebalik pembukaan semula kebanyakan tempat ibadah, adalah tanggungja­wab saya dan kita supaya waspada untuk kekal selamat, aman dan tetap diberkati untuk menjadi rahmat bagi semua dalam kehidupan kita,” katanya.

Ting gembira dan berharap semua dapat mengatasi wabak ini (COVID-19) bersamasam­a.

Sementara itu seorang lagi jemaah gereja, Mary Ting ketika ditemui mengatakan dia sebenarnya mempunyai perasaan bercampur.

Pada pendapat lain, katanya dia gembira bahawa gereja dapat kembali ke rutin normal dan dalam masa yang sama, ia tidak dapat dinafikan bahawa beliau masih bimbang tentang jemaah.

“Mengenangk­an virus COVID-19 belum dapat dikawal sepenuhnya dan masih mengancam manusia kerana kita tidak tahu siapa ada di sekitar kita, bahkan kita tahu mereka tetapi kita tidak tahu di mana mereka pernah pergi dan siapa mereka dampingi.

“Tetapi kehidupan tetap diteruskan dan jika gereja harus dibuka semula, kita harus mempertaha­nkan setidaknya asas SOP dan selebihnya diserahkan kepada kuasa Tuhan

Yang Maha Esa.

“Oleh itu, percayalah dan percaya kepada dia bahawa dia akan menutupi kita dengan darah Yesus yang berharga dari segala bahaya, kejahatan dan koronaviru­s ini,” jelasnya.

Michael Kiu, seorang lagi pengunjung gereja menyambut baik dan bersyukur bahawa katedral telah dibuka semula untuk misa mulai kelmarin, mengikuti jadual yang sama untuk pelbagai bahasa termasuk bahasa Inggeris, Mandarin dan Iban.

Pada masa ini, katanya katedral hanya membenarka­n 100 peserta untuk setiap misa yang memerlukan tempahan peribadi lebih awal untuk mendapatka­n nombor tempat duduk.

Kiu yang juga ahli majlis di Paroki Hati Kudus bagaimanap­un menyatakan bahawa kategori usia tertentu tidak digalakkan untuk menyertai misa, seperti kanak-kanak di bawah usia 12 tahun dan orang tua dalam kumpulan berisiko tinggi.

Dia menegaskan bahawa semua peserta perlu memakai topeng muka sepanjang misa.

Katedral telah melakukan sanitasi secara menyeluruh yang meliputi pengambila­n suhu badan, nama dan nombor telefon di pintu masuk.

Kiu berkata, para pengunjung gereja telah biasa melakukan amalan SOP sepanjang tiga bulan tempoh PKP.

“Pada masa ini, kebanyakan gereja menghadapi kesukaran untuk menjaga jarak sosial kerana kemudahan tempat duduk yang ada (bangku panjang yang padat),” katanya.

Pagi kelmarin, Misa gereja katedral mengadakan misa pembukaan pertama dalam bahasa Inggeris jam 6.15 pagi dilaksanak­an oleh Uskup Hii, mencatat kira-kira 100 orang hadirin di mana SOP dijalankan dengan lancar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia