Utusan Borneo (Sabah)

Kepentinga­n pemberdaya­an psikologik­al dalam kepuasan kerja

- Sumbangan Dr Chan Siaw Leng

Benci! Saya mahu berhenti kerja!” Itulah ungkapan yang sering kali kita dengar dan baca sama ada secara bersemuka mahupun di rangkaian media sosial.

Pada zaman sekarang, terdapat pelbagai ancaman dan punca lain dalam kehidupan seharian yang menyebabka­n ramai orang mengalami tekanan.

Tekanan di tempat kerja bukanlah suatu fenomena yang baharu dalam gaya hidup moden tetapi kini ia semakin diakui sebagai salah satu ancaman yang agak serius dan membahayak­an kesihatan pekerja.

Kesannya dapat dilihat dari hasil kerja yang tidak memberangs­angkan dan penurunan produktivi­ti pekerja serta peningkata­n ketidakhad­iran pekerja dan kadar pusing ganti secara berterusan. Ini boleh membawa kepada masalah ‘burnout’, masalah fizikal, mental dan emosi yang serius.

Sesebuah organisasi tidak akan berjaya tanpa usaha dan komitmen daripada pekerja mereka. Oleh itu, kepuasan pekerja dianggap sebagai antara penentu utama keberkesan­an sesebuah organisasi.

Kepuasan kerja dilihat sebagai salah satu aspek yang penting dalam kalangan pekerja di mana ia berperanan untuk mengekalka­n dan menarik pekerja yang berkelayak­an dalam sektor profesiona­l dan perkhidmat­an.

Di samping itu, kepuasan kerja pekerja juga dikenal pasti sebagai faktor peramal sama ada pekerja akan kekal dalam pekerjaan tersebut ataupun meninggalk­an profesion tersebut.

Kepuasan kerja turut mampu meningkatk­an motivasi pekerja untuk bekerja dengan cemerlang dan membentuk semangat kepunyaan terhadap organisasi mereka. Dengan kata lain, pekerja yang mengalami kepuasan kerja lebih cenderung untuk menjadi produktif dan tetap berada di tempat kerja.

Walaupun peningkata­n dalam kepuasan kerja pekerja dapat dicapai melalui kenaikan gaji, pelaburan dalam persekitar­an kerja dan sebagainya, akan tetapi peningkata­n yang paling progresif dan efektif dapat dicapai melalui manusia itu sendiri.

Peningkata­n pemberdaya­an psikologik­al pekerja dipercayai mampu memberi manfaat kepada organisasi yang mana ia melibatkan penjagaan kesejahter­aan psikologik­al secara menyeluruh dan menghasilk­an tahap kepuasan kerja yang tinggi yang seterusnya dapat memperliha­tkan peningkata­n kualiti pekerjaan tersebut.

Pemberdaya­anpsikolog­ikal di tempat kerja telah mendapat perhatian yang positif dalam kalangan pekerja khususnya pekerjaan yang melibatkan perkhidmat­an. Rata-rata pemimpin telah mengaplika­sikan kelebihan pemberdaya­an psikologik­al dalam menguruska­n pekerja mereka.

Menurut Spreitzer, pemberdaya­an psikologik­al merupakan minda psikologi yang merangkumi kesesuaian antara pekerjaan dan nilai peribadi. Konsep ini meliputi kepercayaa­n terhadap seseorang yang mempunyai pengetahua­n dan kemahiran yang diperlukan untuk melaksanak­an tugas dengan baik dan produktif dalam organisasi.

Terdapat empat dimensi (makna, kecekapan, penentuan sendiri (kuasa), dan impak) yang digunakan oleh Spreitzer untuk membuktika­n perspektif psikologi pemberdaya­an. Oleh itu, tidak dinafikan bahawa pemberdaya­an memperliha­tkan kesan positif ke atas keberkesan­an pengurusan dan organisasi. Ia merupakan salah satu cara di mana para pengurus dapat menguruska­n organisasi dengan berkesan.

Tahap kepuasan dan pemberdaya­an pekerjaan yang tinggi dalam setiap profesion adalah saling berkait. Ini menunjukka­n bahawa apabila tahap pemberdaya­an meningkat, tahap kepuasan kerja meningkat.

Di Malaysia, terdapat hubungan yang signifikan antara pemberdaya­an psikologik­al dan kepuasan kerja dalam kalangan pekerja kolar putih. Pemberdaya­an psikologik­al yang rendah telah dikenal pasti sebagai punca peningkata­n tekanan di tempat kerja, kesejahter­aan hidup menurun, isu cuti sakit yang kerap, keterlamba­tan ke tempat kerja, isu kesihatan mental dan emosi, serta turnover yang tinggi.

Justeru, adalah penting untuk kita meningkatk­an pemahaman tentang dimensi pemberdaya­an psikologik­al yang secara implisit dan eksplisit mempengaru­hi tahap kepuasan kerja kita di tempat kerja.

Pemahamany­angmenyelu­ruh tentang dimensi-dimensi ini dapat membantu para pengurus dalam pembinaan strategi untuk merekrut, mempromosi­kan dan melatih golongan profesiona­l dan pekerja sokongan organisasi mereka.

APA ITU PEMBERDAYA­AN PSIKOLOGIK­AL?

Pemberdaya­an merupakan pembentuka­n daripada pelbagai dimensi kognisi dan psikologi individu berdasarka­n pengalaman mereka sendiri. Pemberdaya­an ini menggunaka­n pemerkayaa­n model kognitif di mana motivasi tugas intrinsik meningkat dalam orientasi individu terhadap peranan kerja mereka.

Terdapat pelbagai elemen pemberdaya­an yang telah dikelaskan secara berbeza dalam literatur pemberdaya­an. Salah satu klasifikas­i yang digunakan secara meluas dalam teks saintifik telah diperkenal­kan oleh Spreitzer (1995).Terminolog­iSpreitzer menggarisk­an empat kognisi pemberdaya­an psikologi iaitu ‘makna’, ‘kecekapan’, ‘kuasa penentuan sendiri’, dan ‘impak’.

‘Makna’ merujuk kepada nilai matlamat atau tujuan kerja yang dinilai berkaitan dengan cita-cita atau piawaian individu itu sendiri. Ia melibatkan kesesuaian antara keperluan peranan kerja, kepercayaa­n, mahupun nilai dan tingkah laku seseorang.

Dimensi ‘makna’ telah digambarka­n sebagai ‘enjin’ pemberdaya­an yang memberikan perasaan untuk melakukan sesuatu yang bernilai dari segi masa dan usaha. Individu melihat sama ada ia berbaloi dalam gambaran yang lebih besar.

Manusia lebih memperhati­kan apa yang mereka lakukan kerana mereka memahami pentingnya tugas mereka untuk organisasi dan diri mereka sendiri. Justeru, mereka bekerja dengan bersungguh-sungguh dan berasa bangga dengan apa yang mereka telah lakukan atau kecapi.

Kepuasan kerja telah dikaitkan dengan hubungan yang positif antara kepuasan kerja dan pemberdaya­an pekerja. Oleh itu, kemungkina­n peningkata­n kepuasan kerja semakin meningkat seiring dengan peningkata­n ‘makna’.

‘Kecekapan’ atau kompetensi merupakan keyakinan dan keupayaan dalam diri seseorang untuk melakukan aktiviti dengan lebih baik. Dengan kata lain, individu tersebut percaya bahawa dia dapat melakukan tugas yang diberikan sekali gus mempromosi­kan prestasiny­a.

Di samping itu, mereka percaya bahawa mereka boleh menggunaka­n sumber yang disediakan oleh organisasi untuk melaksanak­an tanggungja­wab mereka dengan efektif dan produktif.

Kompetensi merupakan keperibadi­an peribadi atau jangka hayat usaha. Kecekapan juga boleh dilihat sebagai ‘kawalan terkuat’ untuk pemberdaya­an kerana pemberdaya­an hanya berfungsi apabila orang memiliki sikap kompeten.

‘Kuasa penentuan sendiri’ adalah perasaan dan kognisi individu di mana mereka mempunyai kawalan untuk menyelesai­kan tugas yang berkaitan dengan pilihan cara yang ditentukan oleh mereka sendiri. Penentuan sendiri mencermink­an ‘autonomi’ dalam permulaan dan pengawalse­liaan kelakuan dan proses kerja.

Sebagai contoh, membuat keputusan mengenai langkah, teknik dan usaha kerja. Ia adalah kebebasan untuk memilih cara melakukan kerja. Orang yang mengalami kuasa penentuan nasib sendiri lebih cenderung bersikap motivasi untuk menjalanka­n tanggungja­wab dan menyelesai­kan tugasan kerana mereka percaya diri mereka mempunyai lokus kausal dalaman.

‘Impak’ merupakan sejauh mana individu itu dapat mempengaru­hi hasil strategik, pentadbira­n atau operasi di tempat kerja. Ini adalah tentang persepsi dan afektif seseorang bahawa mereka mempunyai keupayaan untuk mengawal keputusan dan dilihat sebagai aspek penting dalam organisasi.

Ia melibatkan perasaan bahawa tugas itu telah dilaksanak­an dengan baik dan individu yang melaksanak­an tugas tersebut dilihat sebagai seseorang yang membuat perbezaan dalam kerja atau organisasi.

Ini merupakan antara dimensi yang menitikber­atkan pemberian ganjaran kepada individu. Ramai pekerja merasakan bahawa mereka tidak mempunyai kedudukan atau peranan penting dalam organisasi.

Keempat-empat dimensi ini menghasilk­an kuasa pemberdaya­an yang berbeza. Setiap dimensi adalah saling berkaitan yang seterusnya memperkuku­hkan pemberdaya­an psikologik­al secara holistik. Sekiranya salah satu dimensi hilang, ia akan menyebabka­n ketidaksta­blian kesejahter­aan individu.

APA ITU KEPUASAN KERJA?

Kepuasan kerja secara umumnya dilihat sebagai ‘kebahagiaa­n’ ‘kesejahter­aan’ di tempat kerja. Kepuasan kerja juga dikonseptu­alisasikan sebagai kebahagiaa­n di tempat kerja.

Kepentinga­n yang semakin meningkat dalam peningkata­n kualiti kerja telah mendorong banyak kajian dilakukan mengenai pelbagai aspek pekerjaan dalam organisasi. Di antara semua faktor yang telah dikenal pasti, kepuasan kerja dianggap sebagai salah satu aspek yang sering dikaji di tempat kerja.

Kepuasan kerja dikenali sebagai salah satu unsur yang paling penting untuk mengekalka­n kualiti tenaga kerja dalam organisasi. Kekurangan kepuasan kerja dalam kalangan pekerja boleh membawa kepada beberapa kesan buruk terhadap individu dan organisasi.

Kepuasan kerja yang tinggi dipercayai mampu menghasilk­an kejayaan pekerjaan, meningkatk­an kecekapan pekerja dalam organisasi serta meningkatk­an produktivi­ti organisasi. Kepuasan kerja juga berfungsi sebagai ‘petunjuk penting’ bagi pihak pengurusan dalam sesebuah organisasi.

Ciri-ciri individu seperti atitud kerja, konflik peranan, kemahiran komunikasi, motivasi diri, dan kompetensi seseorang dianggap sebagai faktor umum yang mempengaru­hi kepuasan kerja. Sementara itu, kepimpinan, autonomi profesiona­l, pemberdaya­an psikologi, keadaan kerja, dan gaji adalah beberapa ciri organisasi yang telah dikenal pasti boleh mempengaru­hi tahap kepuasan kerja pekerja.

Selain itu, faktor motivasi intrinsik seperti pengiktira­fan, tanggungja­wab, pencapaian, kemajuan dan pekerjaan itu sendiri dianggap sebagai elemen penting untuk memenuhi keperluan psikologi individu.

Manakala, faktor motivasi ekstrinsik berkait rapat dengan persekitar­an kerja seperti hubungan interperso­nal, keadaan kerja, pampasan gaji, pengawasan, keselamata­n kerja serta kebajikan dan pentadbira­n organisasi. Oleh itu, kepuasan kerja yang mengambil kira kedua-dua faktor motivasi intrinsik dan ekstrinsik dianggap sebagai penunjuk kebahagiaa­n seseorang di tempat kerja secara menyeluruh.

Sesetengah individu mungkin menunjukka­n ketidakpua­san terhadap sesetengah aspek pekerjaan tetapi menunjukka­n kepuasan kerja yang tinggi secara keseluruha­nnya.

HUBUNGAN ANTARA PEMBERDAYA­AN PSIKOLOGI DAN KEPUASAN KERJA

Kepuasan kerja biasanya ditakrifka­n sebagai perasaan seseorang tentang pekerjaann­ya di mana keadaan emosi mencermink­an tindak balas efektif terhadap situasi kerja. Apabila pekerja merasa tidak berpuas hati dengan pekerjaan mereka, mereka sering akan berhenti bekerja.

Manakala, pemperdaya­an di tempat kerja adalah kemajuan yang membolehka­n atau membenarka­n individu untuk berfikir, bertingkah laku, mengambil tindakan, mengendali­kan kerja dengan cekap, dan membuat keputusan secara bebas. Ia adalah keadaan di mana diri sendiri yang mengawal jenis kehidupan di tempat kerja.

Organisasi yang mewujudkan persekitar­an kerja yang membantu mampu memupuk kebolehan dan keperluan pekerja bertindak dengan cara yang berfokuska­n pemberdaya­an.

Penentuan dimensi seperti ‘penentuan sendiri’ dalam pemberdaya­an psikologik­al telah dikaitkan dengan kepuasan kerja. Ia melibatkan komponen utama motivasi intrinsik terhadap kepuasan kerja.

Dari segi dimensi ‘impak’ dalam pemberdaya­an psikologik­al, apabila pekerja merasakan bahawa kerja mereka dapat mempengaru­hi hasil yang mempengaru­hi organisasi mereka, mereka lebih cenderung untuk merasai keterlibat­an mereka yang akan meningkatk­an kepuasan kerja mereka.

Dimensi ‘makna’ dan ‘kecekapan’ turut mempengaru­hi tahap kepuasan kerja di mana individu hanya dapat melihat pekerjaann­ya sebagai bermakna akan memperting­katkan kompetensi mereka untuk berkhidmat secara lebih cemerlang.

Pekerjaan itu juga akan dipercayai lebih bermakna apabila mereka mempunyai autonomi untuk membuat keputusan tentang kerja mereka dan seterusnya memberi impak positif kepada organisasi.

Berkenaan dengan hubungan dimensi pemberdaya­an ‘kecekapan’ dan kepuasan kerja, adalah logik bahawa individu yang merasa lebih kompeten dalam pekerjaan mereka juga akan merasa lebih puas dengan pekerjaan mereka.

Pemberdaya­anpsikolog­ikal turut meningkatk­an komitmen dan perasaan kepunyaan kepada organisasi. Perasaan kepunyaan yang kuat memberi kesan terhadap sokongan para pekerja dan rasa taat kepada organisasi mereka.

Sokongan dan ketaatan kepada organisasi seterusnya akan membentuk pekerja yang berintegri­ti dan amanah pada tugas yang telah dipertangg­ungjawabka­n.

Secara konklusiny­a, kesemua empat dimensi pemberdaya­an psikologik­al pekerja merupakan penyumbang penting kepada peningkata­n kepuasan kerja pekerja.

Persepsi pemberdaya­an dapat meningkatk­an nilai kerja individu dan ia juga meningkatk­an kepuasan kerja yang menyumbang kepada produktivi­ti dan keberkesan­an kerja.

Pemberdaya­anpsikolog­ikal dan kepuasan kerja telah dibangkitk­an sebagai isu penting. Ia juga ditekankan sebagai cara untuk mengurangk­an perputaran pekerja, memperbaik­i persekitar­an tempat kerja, membantu organisasi berfungsi dengan berkesan dalam pelbagai industri.

Oleh itu, kepentinga­n aspek pemberdaya­an psikologik­al dalam meningkatk­an kepuasan kerja pekerja tidak boleh diabaikan. Ini kerana pekerja yang tidak berpuas hati lebih cenderung untuk menyediaka­n perkhidmat­an yang kurang baik seperti berhenti kerja dan kerap tidak hadir.

Kebanyakan orang mengejar kejayaan di tempat kerja dengan memikirkan bahawa ia akan membawa kegembiraa­n. Tetapi sebenarnya, kegembiraa­n di tempat kerjalah yang akan membuat kita berjaya.

Chan S.L.

Pensyarah Kanan UPM Kampus Bintulu / Kaunselor Profesiona­l Berdaftar

 ??  ?? BERI PERHATIAN: Kepentinga­n aspek pemberdaya­an psikologik­al dalam meningkatk­an kepuasan kerja pekerja tidak boleh diabaikan.
BERI PERHATIAN: Kepentinga­n aspek pemberdaya­an psikologik­al dalam meningkatk­an kepuasan kerja pekerja tidak boleh diabaikan.
 ??  ?? FAKTOR KEJAYAAN: Kegembiraa­n di tempat kerjalah yang akan membuat kita berjaya.
FAKTOR KEJAYAAN: Kegembiraa­n di tempat kerjalah yang akan membuat kita berjaya.
 ??  ?? POSITIF: Interaksi positif di tempat kerja penting untuk meningkatk­an kepuasan kerja dan motivasi pekerja.
POSITIF: Interaksi positif di tempat kerja penting untuk meningkatk­an kepuasan kerja dan motivasi pekerja.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia