Utusan Borneo (Sabah)

AS batalkan aksi bola sepak antarabang­sa bulan depan

-

LOS ANGELES: Amerika Syarikat (AS) membatalka­n rancangan untuk bermain pada jadual bola sepak antarabang­sa bulan hadapan kerana pandemik COVID-19, menurut Persekutua­n Bola Sepak AS (USSF) pada Selasa.

Pengurus besar pasukan kebangsaan AS, Brian McBride, berkata pasukan masih berharap untuk bermain pada jadual bulan November.

“Selepas perbincang­an serius tentang menganjurk­an kem latihan bola sepak (lelaki) pada bulan Oktober, kami akhirnya percaya bahawa cabaran unik yang diwujudkan oleh COVID-19 berkaitan menanti kunjungan lawan dari negara luar dan mengumpul pemain kami kelihatan bukan cara untuk melangkah ke hadapan,” kata McBride.

“Kami menghargai segala usaha yang dilakukan oleh kakitangan kami dan perbincang­an yang kami ada dengan Liga Bola Sepak Utama (MLS) untuk cuba menangani kebimbanga­n dan mencari penyelesai­an. Ketika kami tidak akan mengumpul pemain untuk jadual bola sepak antarabang­sa bulan hadapan, kami membuat satu pertimbang­an serius untuk jadual pada bulan November.”

Pasukan AS belum bermain sejak perlawanan persahabat­an menentang Costa Rica pada 1 Februari lepas. Perlawanan persahabat­an antarabang­sa menentang Belanda Wales telah ditangguhk­an pada bulan Mac sementara kejohanan Liga Negara CONCACAF dan kelayakan Piala Dunia pada bulan September, juga ditangguhk­an.

Jadual bola sepak antarabang­sa hadir pada tahun yang sibuk untuk pasukan kebangsaan AS pada 2021, dengan penjaduala­n semula Liga Negara CONCACAF yang dijadualka­n pada 1 Mac tahun hadapan, menjelang kejohanan Piala Emas dari 10 Julai hingga 1 Ogos.

Pusingan akhir kelayakan untuk Piala Dunia 2022 kemudian berlangsun­g pada bulan September. — AFP

 ??  ?? McBRIDE
McBRIDE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia