Utusan Borneo (Sabah)

Masih banyak aduan tentang keadaan Lebuh Raya Pan Borneo

-

SIBU: Ahli Parlimen Sibu Oscar Ling berkata beliau masih menerima banyak aduan daripada orang ramai terutama pengguna Lebuh Raya Pan Borneo berhubung keadaan jalan tersebut.

Menurut Ling, meskipun kerajaan telah menambah perbelanja­an dan menubuhkan pasukan baharu bagi memantau kerja-kerja pembinaan, aduan daripada orang ramai masih tidak putus-putus diterima.

“Orang ramai terutama pengguna masih membuat aduan mengenai lubang pada jalan yang berpunca daripada kurangnya penyelengg­araan.

“Jalan yang ada menimbulka­n ketidakpua­san hati kepada pengguna dan pada masa sama boleh membahayak­an nyawa mereka,” ujarnya dalam satu kenyataan media kelmarin.

Ling berkata, jajaran dari Sibu ke Bintulu merupakan jajaran yang paling teruk dan banyak aduan diterima.

Memandangk­an ada pasukan khas telah ditubuhkan bagi memantau perkembang­an Lebuh Raya Pan Borneo ini katanya, masalah berkaitan jalan tersebut patut dapat diselesaik­an dengan segera.

“Namun berlaku sebaliknya apabila keadaan jalan diperbaiki setelah ada aduan daripada orang ramai dan berlaku kemalangan,” jelasnya.

Sehubungan itu, Ling menyeru Kementeria­n Kerja Raya lebih serius dan memastikan seluruh jajaran Pan Borneo dalam keadaan baik.

Menteri Kerja Raya dalam jawapan bertulis bagi menjawab pertanyaan Ling pada sidang Dewan Rakyat memberitah­u, Jabatan Kerja Raya telah menubuhkan satu pasukan terdiri daripada 68 orang secara kontrak bagi memantau kerja-kerja pembinaan lebuh raya itu.

Menurut Ling, beliau tidak kisah berhubung siapa yang dilantik bagi memantau kerjakerja pembinaan namun berharap pasukan terbabit dapat menjalanka­n tugas mereka dengan baik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia