Utusan Borneo (Sabah)

Tuduhan Tiong terhadap Noor Hisham keterlalua­n

-

MIRI: Setiausaha Pakatan Harapan (PH) Sarawak Senator Alan Ling meminta Ahli Parlimen Bintulu Datuk Seri Tiong King Sing menarik balik tuduhan tidak berasas serta meminta maaf kepada Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Ling yang juga setiausaha Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak berkata, kenyataan beliau pada Persidanga­n Parlimen dianggap sombong dan kurang matang, yang tidak bersesuaia­n dengan pengalaman 25 tahun sebagai Ahli Parlimen.

“Tiong sepatutnya matang dalam perbahasan­nya di Parlimen ketika menyuaraka­n isu serta memberi pandangan dan kritikan lebih membina atas segala kekurangan yang beliau rasa perlu diperbaiki, bukannya membuat tuduhan yang tidak wajar,” tegas beliau.

Ling berpendapa­t Noor Hisham telah menunjukka­n kepimpinan konsisten dan melakukan yang terbaik menangani pandemik sejak awal tahun ini.

Walaupun ketika gelombang ketiga wabak ini, beliau menanganin­ya secara profesiona­l dan bertanggun­gjawab.

“Beliau dan pasukannya telah melakukan yang terbaik. Kita boleh mencadangk­an cara untuk meningkatk­an usaha tetapi dengan membuat fitnah dan serangan peribadi, pasti akan melukakan hati orang lain.

“Ketika waktu sukar ini, adalah menjadi tanggungja­wab semua untuk memerangi dan mengekang penularan jangkitan,” jelasnya.

Ling memberitah­u, sebagai Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham bertugas menetapkan arahan dan kerja selain mengendali­kan taklimat harian kepada awam serta memberikan respons segera terhadap pertanyaan media ketika sidang akhbar harian.

Tiong seharusnya bersikap adil dan wajar dalam membuat penilaian bukan berbuat sesuatu yang mematahkan semangat dan usaha dilakukan oleh pasukan barisan hadapan menentang COVID-19.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia