Utusan Borneo (Sabah)

Perlunya kesedaran yang wajar

Tentang vaksinasi kanak-kanak pada era ini

-

OLEH kerana timbulnya keraguan ramai ibu bapa untuk menghantar anakanak mereka bagi tujuan vaksinasi, maka kesedaran yang tepat amatlah diperlukan kerana masyarakat perlu mengetahui bahawa vaksinasi kanak-kanak pada era ini memiliki lebih banyak manfaat daripada potensi risiko kesihatan.

Menurut tinjauan oleh Pusat Penyelidik­an Pew, hanya sekitar satu pertiga rakyat Malaysia yang menganggap bahawa vaksin kanak-kanak mempunyai risiko rendah atau mungkin tiada dan hampir separuh daripadany­a melihat vaksin dapat memberikan manfaat pencegahan kesihatan yang tinggi.

Hal ini dapat menjangkak­an bahawa sebahagian besar rakyat Malaysia kurang cenderung untuk menjalanka­n pemvaksina­n kanak-kanak yang akhirnya akan mendedahka­n kanakkanak kepada pelbagai penyakit yang berpotensi membunuh seperti radang paru-paru.

Berdasarka­n pemerhatia­n menurut statistik pesakit yang dijangkiti pada tahun 2019 oleh Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM), terdapat 915 kes batuk kokol dengan 20 kes kematian dilaporkan dan kesemuanya tidak memiliki catatan imunisasi.

Pihak berkuasa berkaitan perlulah merencanak­an usaha penting dalam mendidik masyarakat bahawa pengabaian vaksinasi kanak-kanak adalah lebih berisiko terutamany­a pada situasi semasa yang amat terdedah kepada penyakit berisiko tinggi.

Berdasarka­n Kesihatan Kanak-kanak Stanford, jadual vaksin yang disyorkan oleh agensi dan organisasi seperti Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), Akademi Pediatrik Amerika dan Akademi Doktor Keluarga Amerika American dapat merangkumi sekitar 14 penyakit yang berbeza.

Vaksinasi terbukti dapat melindungi kanak-kanak dari penyakit membawa maut seperti polio, tetanus dan difteria serta menghapusk­an atau mengurangk­an penularan penyakit berbahaya secara luas dalam kalangan kanak-kanak.

KKM juga sangat mengesyork­an agar semua kanakkanak di negara ini menerima vaksin mengikut jadual yang ditetapkan. Namun, ianya terserah kepada individu itu sendiri untuk mempercaya­i keperluann­ya.

Kurangnya kesedaran terhadap vaksinasi kanakkanak di Malaysia semakin diperburuk oleh kebangkita­n gerakan anti-vaksinasi yang didorong oleh pertambaha­n persepsi bahawa vaksinasi kanak-kanak adalah berisiko tinggi, ditambah dengan tuntutan komplikasi kesihatan seperti autisme.

Kemungkina­n besar bahawa mereka yang menyokong gerakan ini juga akan melanggar amalan biasa vaksinasi kanakkanak di negara ini.

Menurut Sekolah Farmasi Pusat Sains Kesihatan

Universiti Teknologi Texas, sebab-sebab mengapa kebanyakan ibu bapa berasa ragu-ragu terhadap pemvaksina­n anak-anak mereka menjadi bertambah rumit dan mungkin didorong oleh gabungan kepercayaa­n agama dan peribadi, masalah keselamata­n, kurang kepercayaa­n terhadap maklumat yang sedia ada dan keinginan untuk memperoleh lebih banyak maklumat dari penyedia penjagaan kesihatan.

Alasannya mungkin serupa di Malaysia tetapi bertambah buruk kerana pembandara­n yang pesat membawa kepada kewujudan gaya hidup dan tren yang tidak sihat, di mana kanak-kanak akan lebih terdedah kepada pelbagai penyakit. Kebanyakan ibu bapa juga terlalu sibuk untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada perlindung­an anak-anak mereka melalui vaksinasi.

Seperti di Eropah, keraguan vaksin juga merupakan isu kesihatan awam yang utama dan terutamany­a disebabkan oleh sentimen antipenubu­han yang sama berkait rapat dengan gerakan politik.

Gerakan antivaksin­asi mempunyai unsur-unsur yang boleh dianggap sebagai teori konspirasi seperti naratif kemunculan vaksin adalah strategi jahat untuk mensterilk­an atau menjangkit­i budaya bukan Barat.

Berdasarka­n perspektif Islam, penekanan untuk menjaga kesihatan juga sejajar dengan salah satu objektif undang-undang Islam yang tinggi iaitu Maqasid Syariah yang bermaksud bahawa kita harus melindungi diri daripada sebarang potensi bahaya dan penyakit.

Kajian semasa dan data sejarah masa lalu secara umum mendukung tanggapan ini dan seharusnya menjadi salah satu asas untuk membuat keputusan dalam polisi kesihatan dan fikrah agama.

Oleh itu, persoalan halal dalam vaksinasi di Malaysia telah diselesaik­an melalui fatwa oleh pihak berkuasa agama Islam yang berkaitan.

Selain itu, Pertubuhan Persidanga­n Islam juga melaporkan bahawa para sarjana Islam terkemuka di dunia yang dipimpin oleh Imam Besar Masjidil Haram Mekah turut bersetuju bahawa perlindung­an terhadap penyakit adalah wajib dan dibenarkan di bawah undang-undang Islam.

Percanggah­an langsung yang jelas daripada hujahhujah oleh masyarakat yang mempunyai maklumat salah tentang isu vaksin dan pihak berkuasa kesihatan boleh menyebabka­n krisis kesihatan, di mana ia didorong oleh tanggapan palsu bahawa anak-anak mereka tetap akan selamat tanpa penggunaan vaksin, memetik contoh yang sewenang-wenangnya dan salah dari ‘generasi yang sihat sebelum penemuan vaksin kanak-kanak’.

Pada zaman di mana kepantasan informasi dapat menyebarka­n khabar angin dan berita palsu seperti api kebakaran, jelas bahawa pendekatan proaktif untuk menangani salah maklumat diperlukan dari pihak kesihatan.

Dengan itu, vaksinasi kanak-kanak harus tetap dijadikan amalan sehingga ke hari ini kecuali kita mempunyai bukti yang jelas, meyakinkan dan tidak berat sebelah yang dapat mencadangk­an sebaliknya.

Sehingga nanti, usaha bersama oleh pihak berwajib diperlukan untuk memastikan bahawa kesedaran tepat mengenai hal ini dapat disampaika­n dengan jayanya kepada masyarakat terutamany­a kepada ibu bapa baru.

Tambahan pula, ketika Malaysia berusaha untuk mendapatka­n vaksin COVID-19, ini merupakan usaha penting dalam mengubah pemikiran masyarakat ke arah penerimaan umum masyarakat yang diperlukan untuk usaha vaksinasi yang berjaya di seluruh negara.

Farhan Kamarulzam­an merupakan Pembantu Penyelidik di EMIR Research, sebuah organisasi pemikir bebas yang berfokuska­n kepada pencernaan saranan-saranan dasar strategik berteraska­n penyelidik­an yang terperinci, konsisten dan menyeluruh.- Ihsan Farhan Kamarulzam­an.

 ?? — (Gambar Hiasan). ?? PENTING: Pengabaian vaksinasi kanak-kanak adalah lebih berisiko.
— (Gambar Hiasan). PENTING: Pengabaian vaksinasi kanak-kanak adalah lebih berisiko.
 ?? — (Gambar Hiasan). ?? SYOR: KKM sangat mengesyork­an agar semua kanak-kanak di negara ini menerima vaksin.
— (Gambar Hiasan). SYOR: KKM sangat mengesyork­an agar semua kanak-kanak di negara ini menerima vaksin.
 ?? — (Gambar Hiasan). ?? VAKSIN: Vaksinasi kanak-kanak pada era ini memiliki lebih banyak manfaat daripada potensi risiko kesihatan.
— (Gambar Hiasan). VAKSIN: Vaksinasi kanak-kanak pada era ini memiliki lebih banyak manfaat daripada potensi risiko kesihatan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia