Utusan Borneo (Sabah)

ABIM Sabah gerakkan BMAC-19

- Oleh Safrah Mat Salleh

KOTA KINABALU: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Sabah telah menggerakk­an agihan Bantuan Makanan Asas COVID-19 (BMAC-19) di beberapa buah daerah seluruh Sabah.

Yang Dipertua ABIM Sabah, Mohd Nur Hilmie Milus dalam satu kenyataan semalam (28 November) berkata usaha ini telah pun bermula pada 27 Oktober 2020 sehingga kini.

Katanya bantuan berkenaan adalah untuk membantu orang yang susah dan terjejas pendapatan­nya serta usaha menghargai petugas barisan hadapan serta membantu beberapa usahawan dan pekebun yang juga terjejas perniagaan.

“Dalam set BMAC-19, selain barang-barang keperluan lain seperti beras, gula, minyak dan lain-lain, terdapat juga sayur-sayuran dan ikan masin di dalam setiap set makanan tersebut.

“Sayur-sayuran tersebut ditempah dan dibeli terus dari Kundasang yang diselarask­an oleh Azizul Julirn (usahawan belia dari Kundasang) dan sebahagian sayur lagi dibeli terus dari Kg. Tegudon, Penampang yang diselarask­an oleh Puan Suhaila (usahawan belia dari Penampang).

“Manakala, pek ikan masin yang terdapat dalam set bantuan tersebut telah ditempah dari Puan Nur Nilam Sari (usahawan belia dari Manggatal).

“Selain daripada usahawan belia, ABIM Sabah juga telah membantu seorang ibu tunggal yang kehilangan punca pendapatan penjualan nasi lemak dengan membeli beras di sebuah kilang dekat Penampang melalui beliau yang juga menjadi agen menjual beras dari kilang tersebut,” jelasnya.

Selain itu, beliau juga menerangka­n sumbangan Pek Terima Kasih kepada para petugas barisan hadapan sebagai tanda penghargaa­n yang tinggi dan terima kasih kepada mereka yang bertungkus lumus bekerja di Pusat Kuarantin, Hospital dan petugas keselamata­n (Polis, Tentera dan Rela) yang mengawal sempadan di setiap daerah.

“Untuk Pek Terima Kasih, antara barang-barang yang disertakan dalam pek tersebut adalah Coklat Buatan Tangan yang ditempah dari kumpulan usahawan belia di bawah seliaan Lembaga Koko Malaysia (LKM).

“Selain itu, kuih Bahulu yang ditempah dari Cik Elfi, seorang usahawan belia, juga ada disertakan di dalam pek terima kasih tersebut.

“Sebagai makluman tambahan, inisiatif gerakan agihan BMAC-19 dan Pek Terima Kasih dari ABIM Sabah ini telah mendapat kerjasama utama dari Global Peace Malaysia (GPM) dan Sabah Youth Volunteer Community (SYVOC),” katanya.

 ??  ??
 ??  ?? PRIHATIN: Bantuan Makanan Asas COVID-19 (BMAC-19) dan Pek Terima Kasih sumbangan ABIM Sabah.
PRIHATIN: Bantuan Makanan Asas COVID-19 (BMAC-19) dan Pek Terima Kasih sumbangan ABIM Sabah.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia