Utusan Borneo (Sabah)

MSWP Labuan salur peruntukan atlet, jurulatih, badan-badan sukan

- Oleh Henry Bating

LABUAN: Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) akhir tahun ini, Majlis Sukan Wilayah Persekutua­n (MSWP) Labuan menyalurka­n elaun kepada atlet, jurulatih dan badanbadan sukan untuk memastikan pembanguna­n sukan di sini berterusan.

Unit Media MSWP Labuan dalam hebahannya menyatakan elaun itu dibayar kepada 54 atlet dan 17 jurulatih yang melibatkan peruntukan

RM70 ribu untuk tempoh tiga bulan terakhir bermula Oktober 2020.

“Inisiatif RM40,000 turut disalurkan kepada badanbadan sukan yang berdaftar dengan MSWP Labuan,” kata hebahan itu.

Menurut hebahan itu lagi, inisiatif berkenaan merupakan tanda keprihatin­an Menteri Wilayah Persekutua­n dan MSWP terhadap kebajikan atlet dan jurulatih di sini.

Jelas hebahan itu, sebanyak 20 Persatuan Sukan di bawah MSWP Labuan turut menerima bantuan kewangan RM2,000 dalam usaha meringanka­n impak dan beban yang ditanggung badan-badan berkenaan.

Sebagai tambahan, sumbangan RM26,000 turut disalurkan kepada badanbadan sukan di sini untuk program pembanguna­n bakat sukan.

Peruntukan berkenaan disalurkan untuk memastikan persatuan-persatuan sukan di Labuan dapat merancang dan menyelaras program bakat dan mengenal pasti bakat di peringkat akar umbi secara lebih efektif.

MSWP Labuan berharap badan-badan sukan di pulau ini dapat memanfaatk­an sepenuhnya bantuan itu untuk terus bergerak meskipun terbatas berlatih dalam kawasan rumah dengan penyertaan terhad.

Badan-badan sukan seterusnya diharapkan dapat menyediaka­n alat mengelak jangkitan dan memastikan kerja-kerja sanitasi di pusat latihan masing-masing dilaksanak­an sebelum dibuka kepada atlet dan jurulatih.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia