Utusan Borneo (Sabah)

PL peroleh RM3 juta selenggara kemudahan perumahan Taman Bedaun

- Oleh Henry Bating

LABUAN: Perbadanan Labuan (PL) memperoleh RM3 juta peruntukan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi (PRE) 2020 untuk melaksanak­an projek baik pulih perumahan kos rendah Sungai Bedaun.

Ketua Pegawai Eksekutif PL Dr Fary Akmal Osman berkata, peruntukan itu diterima dari dua sumber yang masing-masing RM1.5 juta dari Kementeria­n Kewangan dan RM1.5 juta lagi dari Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan.

“Peruntukan itu digunakan untuk membaik pulih Taman Perumahan Mutiara dan LDA yang meliputi penyelengg­araan bangunan, pembaikan susur tangga, kemudahan infrastruk­tur, jalan, perparitan dan parkir,” katanya.

Fary berkata demikian ketika mengadakan lawatan tapak ke enam lokasi PRE TamanPerum­ahanSgBeda­un di bawah Tabung Penyelengg­araan Wilayah Persekutua­n Labuan (TPWR) pagi semalam.

Hadir sama Pengerusi Majlis Penasihat PL Senator Datuk Haji Bashir Alias, ahliahli majlis penasihat PL dan Pengerusi Majlis Perwakilan Penduduk Wilayah Persekutua­n (MPPWP) Labuan Dzulfaizal Ab Manan.

Menurut Fary, RM1 juta digunakan untuk penyelengg­araan Rumah Kos Rendah

Taman Mutiara Damai (Blok L) dan Rumah Kos Sederhana Rendah Taman Mutiara Permai (Blok M).

Sementara RM500,000 lagi digunakan untuk penyelengg­araan Taman Perumahan LDA Sungai Bedaun.

Fary memaklumka­n terdapat tiga projek ditawarkan untuk pelaksanaa­n melalui kaedah perolehan sebut harga manakala 10 projek lagi diagih melalui cabutan undian berdasarka­n pekeliling perbendaha­raan.

“Daripada keseluruha­n 13 projek, 12 projek telah pun siap sepenuhnya dengan bayaran dan empat daripadany­a masih dalam proses membuat tuntutan bayaran,” katanya.

Fary berharap pelaksanaa­n PRE 2020 itu dapat meningkatk­an penyelengg­araan fasiliti kediaman demi kesejahter­aan penduduk strata WP Labuan.

 ??  ?? KEMUDAHAN: Fary bersama ahli-ahli majlis penasihat PL meninjau dewan perumahan.
KEMUDAHAN: Fary bersama ahli-ahli majlis penasihat PL meninjau dewan perumahan.
 ??  ?? TINJAU: Fary dalam tinjauan satu lokasi perumahan.
TINJAU: Fary dalam tinjauan satu lokasi perumahan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia