Utusan Borneo (Sabah)

Tiga arahan baharu pesawat tanpa pemandu mulai 1 Mac Jangan salah anggap saranan tangguh suntikan vaksin bagi ibu hamil

CAAM telah menetapkan standard, keperluan dan prosedur kepada individu dan pengendali di Malaysia, kata Wee

-

PUTRAJAYA: Pihak Berkuasa Penerbanga­n Awam Malaysia (CAAM) mengeluark­an tiga arahan penerbanga­n awam (CAD) yang mengatur operasi sistem pesawat tanpa pemandu (UAS), yang akan berkuat kuasa 1 Mac ini.

Menteri Pengangkut­an Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, tiga arahan berkenaan yang dikeluarka­n oleh ketuga pegawai eksekutif CAAM berdasarka­n Seksyen 24O Akta Penerbanga­n Awam 1969 (Akta 3), ialah Organisasi Latihan Juruterban­g Kawalan Jauh (RPTO), Operasi Pertanian UAS (AGR) dan Projek UAS Khas (SUP).

Beliau berkata, CAAM telah menetapkan standard, keperluan dan prosedur kepada individu dan pengendali di Malaysia untuk pertanian, organisasi latihan, penyelidik­an dan pembanguna­n, operasi Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) dan operasi lain yang memerlukan sokongan tambahan daripada

KUALA LUMPUR: Memikirkan risiko tinggi dijangkiti COVID-19, pastinya wanita hamil dan yang menyusukan anak mahu mengambil suntikan vaksin sebagai perisai diri daripada ancaman pandemik itu.

Bagaimanap­un, terdapat kekeliruan kerana ramai menyangka mereka dilarang terus daripada mengambil imunisasi itu kerana dikhuatiri mendatangk­an kesan sampingan terhadap diri mereka, kandungan dan anak yang sedang menyusu.

Ketua Pengarah Kementeria­n Kesihatan Malaysia Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata yang sebenarnya, buat sementara waktu golongan itu tidak disyorkan mengambil suntikan tersebut kerana ketiadaan data yang mencukupi.

“Tanpa mengira trimester kandungan, mereka tidak disyorkan mengambiln­ya setakat ini,” katanya ringkas kepada Bernama ketika dihubungi.

Menurut Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) dalam ruangan soalan lazim yang dikemas kini mengenai vaksin COVID-19 Pfizer-BioNTech dikenali sebagai COMIRNATY, wanita hamil dan yang menyusukan anak diminta berhubung dengan doktor masing-masing untuk mengenal pasti jika mereka adalah penerima yang sesuai bagi vaksin tersebut.

“Ujian klinikal Vaksin COMIRNATY tidak melibatkan

CAAM kerana ia melibatkan risiko.

Wee berkata, CAD ini diguna pakai kepada semua RPTO yang ingin menjadi Organisasi Latihan Diluluskan oleh CAAM.

Beliau berkata, CAD bertujuan membantu organisasi baharu memastikan setiap permohonan sebagai RPTO memenuhi syarat-syarat oleh CAAM dan menjelaska­n pengaturan, arahan dan hal undang-undang berkaitan bagaimana CAAM akan mentadbir RPTO.

“Ia juga memberi panduan kepada organisasi dalam wanita yang hamil atau sedang menyusukan anak.

“Memandangk­an tiada data keberkesan­an dan keselamata­n penggunaan vaksin ini bagi populasi tersebut, pengesyora­n tidak dapat dibuat sehingga maklumat terkini diperoleh,” menurut NPRA.

Pakar Obstetrik dan Ginekologi Hospital KPJ Ampang Puteri Datuk Dr Ashar Abdullah pula berkata bagai-manapun, jika mereka adalah petugas barisan hadapan maka mereka sepatutnya diberikan vaksinasi memandangk­an mereka berdepan risiko yang lebih tinggi dijangkiti COVID-19.

“Buat masa ini, yang menjadi masalah ialah tiada data yang cukup untuk menyokong vaksinasi rutin kepada wanita hamil dan yang menyusukan anak... namun dari apa yang saya tahu, tiada risiko tambahan untuk golongan ini, sama seperti orang lain,” katanya.

Beliau berkata bagaimanap­un, saranan itu hanya untuk menangguhk­an pengambila­n suntikan vaksin sehingga data mencukupi diperoleh dan bukan bermakna ia tidak diperlukan atau tidak perlu diambil langsung.

Berkongsi pandangan sama, Pensyarah Perubatan Mikrobiolo­gi Universiti Putra Malaysia Profesor Madya Dr Niazlin Mohd Taib berkata, keperluan untuk petugas barisan hadapan yang mengandung untuk mengambil vaksin memastikan pematuhan berterusan dan apabila terdapat perubahan yang sesuai terhadap organisasi tersebut,” katanya.

Bagi AGR, Wee berkata CAD mengandung­i standard, keperluan dan prosedur untuk individu dan pengendali di Malaysia yang ingin memohon kelulusan untuk operasi pertanian menggunaka­n UAS bagi operator komersial dan swasta.

“Ia juga mengetenga­hkan syarat keselamata­n yang mesti dipatuhi dari segi kelayakan udara dan/atau standard operasi sebelum UAS pertanian adalah tinggi tetapi bergantung kepada tempoh kandungan.

Bagaimanap­un, pengambila­n suntikan untuk petugas barisan hadapan yang hamil tetap perlu melibatkan persetujua­n, perbincang­an dan rujukan kepada data serta fakta.

“Untuk ibu mengandung yang lain, perbezaan dari segi tempoh kandungan sama ada trimester pertama, kedua atau ketiga juga diambil kira untuk menetapkan bilakah waktu yang sesuai untuk pengambila­n vaksin.

“Perbincang­an bersama pakar yang terlibat seperti ahli neonatolog­i, pakar sakit puan serta hospital ibu dan anak tentang keperluan pengambila­n vaksin adalah perlu dari segi keselamata­n dan risiko setiap seorang kerana faktor kesihatan seseorang dan pekerjaan mungkin berbeza,” katanya.

Niazlin berkata, sekiranya seorang ibu hamil itu tidak mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat jangkitan COVID-19, misalnya tinggal di kawasan zon hijau dan keluarga tidak bekerja sebagai petugas barisan hadapan, maka keperluan untuk vaksin adalah lebih rendah serta boleh menunggu sehingga persetujua­n atau garis panduan dikeluarka­n.

Katanya, garis panduan pengambila­n vaksin yang dibina akan berubah mengikut aliran bukti-bukti keselamata­n, keberkesan­an dan kepentinga­n dibenarkan beroperasi di Malaysia,” katanya.

Mengenai SUP, beliau berkata CAD bertujuan membantu pelabur, pembuat dan pengedali dron tempatan, sama ada entiti kerajaan dan swasta untuk melabur, berinovasi dalam aktiviti penyelidik­an dan pembanguna­n (R&D) dan beroperasi dalam BVLOS serta operasi lain yang memerlukan aktiviti sokongan tambahan daripada CAAM berikutan risiko dalam industri UAS yang berkembang pesat.

Wee berkata, CAAM akan melancarka­n arahan lebih lanjut termasuk kategori ‘terbuka’ dan dron ‘mainan’ yang akan siap pada suku ketiga 2021.

Antara 2015 dan 2019, terdapat 46,876 dron diuji dan didaftarka­n dengan SIRIM yang dikeluarka­n dengan logo Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), dan dianggarka­n sebanyak 10,000 unit berdaftar pada 2020, katanya. — Bernama pengambila­n berdasarka­n risiko seseorang terhadap jangkitan COVID-19.

“Beberapa pertubuhan kesihatan di dunia juga telah menyemak semula kepentinga­n vaksinasi dalam kalangan mereka kerana mereka dianggap antara yang berisiko apabila menghidapi COVID-19,” katanya.

Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia Datuk Dr Zainal Ariffin Omar juga berpendapa­t meskipun pengambila­n vaksin itu tidak disyorkan kepada golongan itu, beliau menyaranka­n agar mereka mendapatka­n pandangan pakar terlebih dahulu dan tidak membuat tafsiran sendiri.

“Ibu mengandung secara umumnya tidak boleh ambil tetapi ada pakar berpendapa­t kalau pada trimester ketiga vaksin boleh diambil kerana pembentuka­n bayi sudah lengkap... sebab itu, apa jua ubat kita tidak beri ketika tiga bulan pertama.

“Sebab itu kita tidak boleh samakan semua yang mengandung. Adalah lebih baik berbincang dengan doktor bagi mendapatka­n kepastian, itu lebih baik,” katanya.

Sebelum ini, media antarabang­sa melaporkan Pfizer telah memulakan ujian klinikal vaksin COVID-19 itu di Amerika Syarikat baru-baru ini ke atas 4,000 ibu mengandung bagi menguji keselamata­n dan keberkesan­annya. — Bernama

“Ia juga memberi panduan kepada organisasi dalam memastikan pematuhan berterusan dan apabila terdapat perubahan yang sesuai ” terhadap organisasi tersebut. Datuk Seri Dr Wee Ka Siong Menteri Pengangkut­an

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia