Utusan Borneo (Sabah)

Kapal persiaran hampir karam di Langkawi, empat kru selamat

-

ALOR SETAR: Empat kru sebuah kapal persiaran terselamat apabila kapal itu hampir karam selepas terlanggar batu di kedudukan kira-kira 0.3 batu nautika selatan Pulau Lalang dekat Langkawi, malam kelmarin.

Pengarah Agensi Penguatkua­saan

Maritim Malaysia (APMM) Negeri Kedah dan Perlis Laksamana Pertama Maritim Mohd Zawawi Abdullah berkata, dalam kejadian jam 10.30 malam itu, kapal persiaran ‘Epic Princess’ itu sedang dalam perjalanan dari Tanjung Tokong, Pulau Pinang ke Langkawi.

Menurutnya, Maritime Rescue Sub-Centre (MRSC) Langkawi telah mengaktifk­an operasi mencari dan menyelamat selepas menerima laporan daripada salah seorang kru kapal yang turut melibatkan kerjasama Tentera Laut Diraja Malaysia,

Pasukan Polis Marin dan Jabatan Laut Malaysia.

“Kapten kapal berumur 42 tahun serta tiga kru kapal berumur antara 26 hingga 54 tahun yang tidak mengalami sebarang kecederaan telah diselamatk­an oleh kapal KM Tenggol,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Menurut beliau, kapal berkenaan kemudian ditunda ke Boustead Shipyard, Langkawi untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Mohd Zawawi mengingatk­an orang ramai supaya mengambil langkah keselamata­n seperti memakai jaket keselamata­n, merujuk ramalan kaji cuaca, memaklumka­n destinasi kepada keluarga dan membawa bekalan makanan yang mencukupi sekiranya ingin melakukan aktiviti di laut.

“Kita juga akan terus meningkatk­an operasi penguatkua­saan bagi membantera­s dan menyekat aktiviti jenayah rentas sempadan di perairan Zon Maritim Malaysia dan orang ramai diminta menyalurka­n sebarang maklumat berkaitan ke Pusat Operasi Maritim Kedah dan Perlis di talian 04-9662750,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia