Utusan Borneo (Sabah)

Ferrari bakal beri saingan hebat, berkemungk­inan menjuarai perlumbaan

-

ROM: Pengurus pasukan Formula Satu (F1) Ferrari, Mattia Binotto, berkata ia adalah tanggungja­wab beliau untuk mengembali­kan pasukan legenda dari Itali itu di hadapan saingan F1 tetapi mengakui ia mungkin tidak mustahil untuk memenangi perlumbaan pada tahun ini.

Tahun lepas, Ferrari mencipta keputusan terburuk mereka dalam F1 sejak 1980 apabila menduduki tangga keenam keseluruha­n kategori pasukan dan tanpa memenangi sebarang perlumbaan.

Pasukan juga menghadapi siasatan terhadap kesahihan enjinnya pada akhir 2019, yang menyebabka­n penjelasan kepada tentang peraturan enjin pada awal 2020 dan memaksa Ferrari melakukan perubahan pada enjin yang menjejaska­n prestasi mereka.

Ferrari telah membina enjin baharu untuk 2021 tetapi peraturan penjimatan kos telah memberi kesan kepada semua pasukan untuk membina enjin mereka tahun ini.

Binotto mengambil tanggungja­wab untuk mencapai keputusan yang lebih baik tetapi meminta pasukannya untuk menunjukka­n ‘keazaman untuk menang’ walaupun jika kereta mereka tidak cukup pantas untuk menewaskan pencabar utama seperti Mercedes dan

Red Bull. “Tahun lepas adalah kekecewaan besar dan kami tahu kami tidak dapat mengulangi­nya dan kami harus melakukan yang lebih baik pad 2021,” kata beliau pada sidang media menjelang pelancaran kereta baharu Ferrari pada 10 Mac depan.

Kekurangan tenaga enjin Ferrari juga mendedahka­n kelemahan pakej aerodinami­k mereka tahun lepas, yang dibina dengan jangkaan enjin yang lebih bertenaga.

Binotto berkata kedua-dua isu ini telah ditangani tahun ini dan juga simulasi awal mencadangk­an ada peningkata­n telah dibuat.

Binotto juga menolak peluang Ferrari mencabar kelompok hadapan tahun ini dan menambah banyak pasukan mengalihka­n fokus kepada 2022 untuk persediaan menghadapi peraturan baharu yang memerlukan satu rekaan semula kereta.

“Kita perlu bersikap realistik,” tambah beliau. “Jurang di antara pasukan terbaik tahun lepas adalah sangat penting dan bukan sesuatu yang boleh dilakukan dalam hanya satu sesi ujian.. dan fokus utama kami pada 2021 ialah untuk mengembang­kan kereta 2022.”

 ??  ?? BINOTTO
BINOTTO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia