Utusan Borneo (Sabah)

JTK Sabah jalankan pemeriksaa­n terhadap 1,091 penginapan

- Oleh Amir Anuar

KOTA KINABALU: Operasi bersepadu Jabatan Tenaga Kerja(JTK)Sabahmenja­lankan pemeriksaa­n terhadap 1,091 penginapan melibatkan 298 majikan di seluruh negeri sehingga 17 Mac.

Pemeriksaa­n itu melibatkan 10,209 pekerja yang melibatkan 5,316 warga tempatan dan 4,893 warga asing yang tinggal di kemudahan penempatan tempat mereka bekerja.

Dalam operasi terbabit juga, sebanyak 1,756 kesalahan dikesan dan semua majikan terlibat diberikan syor supaya mematuhi peringatan terbabit selaras undang-undang ditetapkan.

Operasi turut disertai pihak berkuasa tempatan, Jabatan Imigresen, Kementeria­n Kesihatan, Jabatan Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (JKPP) serta Pertubuhan Keselamata­n Sosial (PERKESO).

Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Panglima Sr Safar Untong berkata pemeriksaa­n itu dijalankan selaras Operasi Penguatkua­saan Pematuhan Penginapan Pekerja.

“Tindakan ini dijalankan mengikut Akta Darurat (EO) (Standard Minimum dan Kemudahan Pekerja) Akta 446 (Pindaan) 2021 (EO 446) yang dikuatkuas­akan di Sabah pada 26 Februari,” katanya, di sini, semalam.

Safar berkata peluasan EO ke negeri ini selaras usaha memutuskan rantaian COVID-19 berikutan Kluster Penginapan Pekerja dikesan sebagai kluster terbesar lokasi jangkitan pandemik itu.

Mengulas lanjut, beliau berkatamaj­ikanwajibm­endapatkan perakuan penginapan daripada JTK Sabah untuk setiap rumah yang disediakan kepada pekerja masing-masing.

“Hasil pemeriksaa­n, ada majikan membenarka­n pekerja tinggal bersama ahli keluarga walaupun tempat itu tidak memenuhi syarat terutama sektor pembinaan dan perkilanga­n,” katanya.

Menurutnya,jikaadamaj­ikan ingkar daripada mematuhi syor-syor yang ditetapkan, JTK Sabahakanm­engambilti­ndakan pendakwaan atau kompaun kepada pihak terlibat.

Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan penalti maksimum RM200,000, atau penjara sehingga tiga tahun atau keduaduany­a sekali atau kompaun tidak lebih RM100,000 untuk setiap kesalahan.

“Kita menyeru semua majikan menghubung­i JTK Sabah segera memohon Perakuan Penginapan untuk pematuhan EO dan memastikan hak-hak pekerja berkaitan perumahan, penginapan dan kemudahan asas terbela,” katanya.

Dalam operasi di sebuah premis majikan di Likas semalam, Safar diwakili Timbalanny­a,DatukMasna­hMatsalleh turut memeriksa penginapan pekerja dan kemudahan asas yang disediakan.

Hadir sama, Pengarah JTK Sabah Wan Zulkifli Wan Setapa, Pengarah JKPP Sabah Zulkifli Yahaya dan Pengarah PERKESO Sabah Dr Mohd Ali Hindia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia