Utusan Borneo (Sabah)

Warga Sandakan diminta patuhi SOP tentang COVID-19

- Oleh Noorasvill­a Muhamma

SANDAKAN: Ahli Parlimen Sandakan Vivian Wong Shir Yee menggesa rakyat di Sandakan untuk terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketika wabak COVID-19 masih berlaku ketika ini serta tidak memandang ringan berikutan terdapat penurunan kes.

“Ini juga pada tahap yang penting di mana kita masih memerlukan kerjasama rakyat dan semua pihak berkenaan dalam usaha memerangi wabak ini,” katanya.

Difahamkan, baru-baru ini, terdapat pusat hiburan di sini yang telah melakukan operasi perniagaan secara haram dan pihak berkuasa mengeluark­an 39 keping saman bernilai RM10,000 kepada pelanggan serta pekerja selain denda RM50,000 kepada pemilik bar.

Oleh itu, beliau berharap peniaga dan orang ramai terus berdisipli­n dan mematuhi SOP sepenuhnya agar wabak COVID-19 akan kembali pulih dan jika ingkar, dikhuatiri akan mengambil jangka masa yang lama untuk pulih semula.

“Ini juga akan memberi kesan serius kepada kehidupan orang ramai dan pemulihan ekonomi akan menjadi lebih sukar.

“Rakyat mesti mengambil sikap yang lebih bertanggun­gjawab terhadap tindakan mereka untuk membantu negara kita melawan wabak ini,” katanya.

Vivian menekankan, peranan orang ramai berkenaan kesedaran mematuhi SOP yang tinggi akan membantu kesemua kakitangan barisan hadapan selain sama-sama memikul tanggungja­wab memberi kerjasama kepada pihak Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM), PDRM dan Majlis Keselamata­n Negara (MKN) dan agensi lain.

“Kita sangat berharap agar rakyat dapat membiasaka­n diri dan perlu mematuhi SOP di bawah norma baharu ini untuk memastikan kita dapat kembali ke kehidupan seperti dahulu,” katanya.

 ??  ?? VIVIAN WONG
VIVIAN WONG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia