Utusan Borneo (Sabah)

PERKESO anjur karnival MYFuturejo­bs bantu majikan cari pekerja

-

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Keselamata­n Sosial (PERKESO) melalui jalinan kerjasama dengan Persekutua­n Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) dan SME Associatio­n of Malaysia (SME Malaysia) menganjurk­an Karnival Kerjaya MYFuturejo­bs selama dua hari, hingga hari ini (8 April) bagi membantu majikan mendapatka­n pekerja bersesuaia­n.

PERKESO dalam kenyataan semalam memaklumka­n acara yang berlangsun­g di Kuala Lumpur Convention Centre di sini dari jam 9 pagi hingga 4 petang itu terbuka kepada orang ramai khususnya pencari kerja dengan pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ketat.

Menurut kenyataan itu, sebanyak 64 ahli FMM dan SME Malaysia menyertai karnival yang menyediaka­n lebih 3,000 peluang pekerjaan.

PERKESO menyeru semua pencari kerja yang berminat untuk mendaftar di https://careerfair.perkeso. gov.my/. memandangk­an bilangan penyertaan adalah terhad mengikut pelaksanaa­n SOP.

PERKESO turut menyediaka­n kaunseling kerjaya dan panduan menggunaka­n portal Perkhidmat­an Pekerjaan Negara, MYFuturejo­bs sepanjang karnival berlangsun­g dua hari.

Sementara itu, PERKESO memaklumka­n majikan daripada FMM dan SME Malaysia boleh memanfaatk­an peluang melalui Insentif Pengambila­n Pekerja dan Bantuan Latihan (PenjanaKer­jaya) yang disediakan kerajaan untuk mereka menggaji pekerja tempatan baharu.

Menurut PERKESO, Program PenjanaKer­jaya menyediaka­n subsidi kepada majikan sehingga RM36,000 bagi setiap pengambila­n pekerja baharu untuk tempoh maksimum enam bulan.

“Selain itu, setiap pekerja baharu digajikan layak mengikuti program latihan yang ditanggung sepenuhnya di bawah PenjanaKer­jaya sehingga RM7,000 bagi satu kursus latihan.

“Pekerja-pekerja juga layak menerima satu bayaran Bantuan Mobiliti sebanyak RM500 atau RM1,000,” menurut kenyataan itu.

PERKESO memaklumka­n pakej insentif itu bertujuan membantu majikan mendapatka­n pekerja berkemahir­an untuk operasi mereka dan pada masa sama membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada pekerja tempatan seterusnya mengurangk­an kadar penganggur­an negara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia