Utusan Borneo (Sabah)

Everrise anjur promosi produk makanan sejuk beku, tenusu

-

kawasan riadah.

“Kita cuba membuatkan kawasan ini unik dengan tanaman seperti nibong, pedada dan sebagainya,” katanya ketika lawatan ke tapak projek semalam.

Bagaimanap­un katanya, perbincang­an lanjut akan dibuat secara terperinci bersama semua pihak terbabit mengenai hal itu dengan lebih mendalam.

Katanya lagi, kewujudan taman tersebut juga bakal menambah satu lagi kawasan kunjungan menarik bagi pelawat yang singgah ke pekan Oya.

Pembinaan fasa pertama Taman Solidariti menelan kos RM400,000 di bawah Program Transforma­si Luar Bandar (RTP).

Pada fasa pertama, ia bakal melibatkan pembinaan benteng hakisan sepanjang 150 meter dan dijangka siap dalam tempoh lapan bulan setelah semua peringkat persediaan projek berjalan lancar.

Rancangan asal adalah menamakan taman tersebut sebagai Eco Park, namun disebabkan kawasan yang agak terhad dan kesesuaian­nya nama Taman Solidariti akhirnya dipilih sebagai pengganti.

Dalam perkembang­an lain, Fatimah turut melawat tapak pembinaan tadika baharu di Kampung Medong, semalam.

Menurutnya, Tadika

KEMAS Kampung Medong telah uzur dan perlu bangunan baharu yang lebih selamat.

Katanya, bangunan tadika baharu nanti bukan sahaja lebih selamat, malah mempunyaik­elengkapan­serta kemudahan lebih kondusif berbanding bangunan yang sedia ada.

“Bangunan tadika lama agak berusia dan mempunyai kawasan serta keluasan yang agak terhad,” katanya.

Beliau percaya, pendidikan awal kanak-kanak sangat dipengaruh­i kualiti persekitar­an dan kemudahan yang diberikan.

Melalui pendidikan awal yang terbaik juga kanakkanak akan menjadi lebih berkualiti pada masa depan mereka, katanya lanjut.

Oleh itu, beliau sangat berterima kasih atas usaha ketua masyarakat dan ketua kaum di kawasan itu yang telah mendapatka­n persetujua­n penduduk untuk mendapatka­n tapak baharu tadika tersebut.

Seterusnya, tadika yang bakal dibina di bawah RTP ini akan melalui peringkat kelulusan pihak berkaitan.

Antaranya memerlukan kelulusan daripada Jabatan Tanah dan Survey, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Kesihatan dan pihak JabatanKeb­ajikanMasy­arakat sendiri.

Beliau berharap peringkat seterusnya akan terus berjalan lancar dan dipermudah­kan.

Projek dianggar menelan kos RM250,000 dan masih dalam fasa penyediaan reka bentuk dan skop projek oleh agensi pelaksana Jabatan Kerja Raya.

KUCHING: Penduduk kampung tidak digalakkan untuk mendirikan gerai Ramadan di kawasan perumahan masing-masing susulan situasi COVID-19 di negeri ini, kata Datuk Dr Abdul Rahman Junaidi.

Menteri Muda Hal Ehwal Islam dan Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) itu berkata, meskipun pihak berkuasa tidak melarang mereka berbuat demikian, tetapi adalah lebih baik penduduk mengambil inisiatif untuk mengekang penularanp­andemikter­sebut. Beliau berkata, pihaknya memahami mungkin ada penduduk kampung yang menjual barangan Ramadan untuk menjana pendapatan, asalkan ia tidak menarik terlalu ramai orang.

“Namun begitu mereka harus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) seperti menyediaka­n kod QR MySejahter­a, memakai pelitup muka dan menyediaka­n pensanitas­i tangan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Tinjauan Tapak Projek di kawasan pentadbira­n DBKU di sini, semalam.

Dr Abdul Rahman maklum

KUCHING: Everrise akan mengadakan promosi produk makanan sejuk beku dan tenusu di semua cawanganny­a bermula 9 hingga 25 April ini.

Antara cawangan yang mengambil bahagian dalam promosi tersebut adalah Batu 4, BDC, CityONE, Demak Laut, Green Heights Mall, Kota Samarahan, Metrojaya, Matang Jaya, Padungan, Pending, Plaza Merdeka dan Vivacity.

Pelanggan juga berpeluang memanfaatk­an tawaran menarik termasukla­h harga promosi serta mengikuti peraduan beli dan menang.

Promosi ini juga akan menampilka­n pelbagai jenis produk sejuk beku termasuk ais krim, makanan proses dan produk tenusu seperti susu, yogurt, jus, keju, mentega, telur, dan banyak lagi.

Selain itu di Everrise, pelanggan juga berpeluang membeli makanan sejuk beku dengan lebih banyak variasi, lebih banyak pilihan vegan serta berasaskan tumbuhan, bebas gluten dan organik selain ditawarkan dengan pilihan makanan khas.

Malah, pelanggan yang membeli barangan RM30 bahawa Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) dan Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) telah membatalka­n bazar Ramadan di kawasan pentadbira­n masing-masing ekoran peningkata­n kes COVID19.

Beliau berkata, Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak juga telah memutuskan tidak membenarka­n sebarang penganjura­n aktiviti berbuka puasa di masjid atau surau semasa bulan Ramadan yang ke atas untuk produk sejuk beku dan tenusu berpeluang mengambil bahagian dalam peraduan beli dan menang.

Jumlah hadiah RM2000 untuk dimenangi.

Berkunjung­lahkecawan­gan boleh mengundang risiko jangkitan COVID-19.

Katanya, jawatankua­sa masjid atau surau boleh mengagihka­n bantuan makanan kepada keluarga atau individu yang memerlukan tetapi makan di tempat tersebut tidak akan dibenarkan.

“Hanya 200 orang yang dibenarkan semasa solat atau separuh daripada kapasiti premis. Masjid dan surau akan dibuka pada jam 4 pagi dan ditutup pada jam 10.30 malam,” tambahnya.

Everrise dan nikmati selera sejuk beku dan tenusu anda.

Untuk maklumat lebih lanjut, kunjungi cawangan Everrise dan halaman rasmi facebook Everrise atau saluran Everrise Telegram.

 ??  ?? RANGKA PELAN: Fatimah (kanan) melihat pelan Taman Solidariti Pekan Oya dalam lawatannya ke tapak projek, semalam.
RANGKA PELAN: Fatimah (kanan) melihat pelan Taman Solidariti Pekan Oya dalam lawatannya ke tapak projek, semalam.
 ??  ?? JANGAN LEPASKAN: Promosi produk makanan sejuk beku dan tenusu di semua cawangan Everrise bermula 9 April.
JANGAN LEPASKAN: Promosi produk makanan sejuk beku dan tenusu di semua cawangan Everrise bermula 9 April.
 ??  ?? PERJELAS: Dr Abdul Rahman bercakap kepada pemberita semalam. Turut kelihatan Datuk Bandar DBKU Datu Junaidi Reduan.
PERJELAS: Dr Abdul Rahman bercakap kepada pemberita semalam. Turut kelihatan Datuk Bandar DBKU Datu Junaidi Reduan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia