Utusan Borneo (Sabah)

Bekas pengetua sekolah Australia didakwa atas pencabulan seksual

-

KAHERAH: Mesir kelmarin menjatuhka­n hukuman penjara seumur hidup terhadap Mahmud Ezzat, pemimpin kanan berusia 76 tahun bagi kumpulan yang diharamkan Ikhwanul Muslimin, selepas dia didapati bersalah untuk “keganasan”, lapor akhbar milik negara Al-Ahram.

“Mahkamah Jenayah Kaherah kelmarin menjatuhka­n hukuman penjara seumur hidup terhadap Mahmoud Ezzat, pemangku ketua agung bagi Ikhawanul Muslimin yang dianggap sebagai seorang pengganas, kerana tuduhan membunuh dan keganasan,” menurut akhbar.

Ezzat telah ditangkap pada Ogos 2020 di Kaherah, selepas berada dalam buruan selama beberapa tahun.

Dia didapati bersalah kerana “menghasut untuk membunuh” dan telah “membekalka­n senjata” ketika perbalahan antara penunjuk perasaan di luar ibu pejabat Ikhwanul Muslimin pada 2013, menurut sumber kehakiman, yang turut mengesahka­n hukuman tersebut.

Pada2015,Ezzatdijat­uhkan hukuman mati tanpa kehadirann­ya, termasuk dijatuhi hukuman penjara seumur hidup, selepas didapati bersalah menguruska­n pembunuhan anggota tentera dan pegawai kerajaan.

Dia turut dituduh untuk penglibata­n dalam pembunuhan pendakwa raya negara Hisham Barakat, yang meninggal dunia di hospital selepas satu letupan bom berlaku ketika konvoinya di Kaherah pada 2015.

Ikhwanul telah diharamkan di Mesir pada 2013, beberapa bulan selepas pihak tentera mengguling­kan presiden Islamis Mohamed Morsi, yang berasal daripada pergerakan itu.

Morsi digulingka­n pada 2013 oleh pihak tentera, kemudian diketuai oleh Abdel Fattah al-Sisi, yang menjadi presiden.

Ditubuhkan pada 1928, Ikhwanul telah membentuk dirinya pada pertengaha­n kurun ke-20 sebagai pergerakan pembangkan­g utama di Mesir.

Ezzat dilaporkan telah menyertai Ikhwanul Muslimin pada tahun 1960-an, dan menghabisk­an banyak masa dalam penjara di bawah presiden Mesir Gamal Abdel Nasser, Anwar Sadat dan Hosni Mubarak. — AFP

MELBOURNE: Seorang bekas pengetua sebuah sekolah ultra-ortodoks Yahudi yang didakwa atas pencabulan seksual kanak-kanak akan terus berada dalam tahanan sebelum pendengara­n praperbica­raan pada September selepas hadir di sebuah mahkamah Australia semalam.

Malka Leifer, yang memegang dwikerakya­tan Israel-Australia telah diekstradi­si ke Australia pada Januari, berdepan 74 tuduhan melibatkan pencabulan seksual kanak-kanak ketika bertugas sebagai seorang guru pendidikan agama dan pengetua di Adass Israel School di Melbourne.

Muncul melalui pautan video di Mahkamah Majistret Melbourne, Leifer tidak memohon bagi ikat jamin dan akan terus berada dalam tahanan sebelum perbicaraa­n komited selama lima hari yang dijangka akan bermula pada 13 September.

Memakai tudung berwarna putih, Leifer hanya bercakap sekali bagi mengesahka­n bahawa dia boleh mendengar prosiding.

Perbicaraa­n yang dijadualka­n, akan menentukan sama ada Leifer berdepan perbicaraa­n jenayah di sebuah mahkamah yang lebih tinggi, akan mendengar keterangan 10 saksi, dengan sebahagian kelihatan berada jauh dari Israel, kata mahkamah.

Menurut dokumen rasmi, tuduhan terhadapny­a termasuk merogol, serangan tidak sopan dan pencabulan seksual kanak-kanak dikatakan telah berlaku di antara 2004 dan 2008.

Mangsanya adalah tiga adik-beradik Nicole Meyer, Dassi Erlich dan Elly Sapper yang secara umumnya memperkena­lkan diri mereka sendiri dalam tindakan mereka bagi Leifer berdepan dengan dakwaan.

Leifer, sekarang berusia 50-an, meninggalk­an Australia untuk ke Israel selepas dakwaan terhadapny­a muncul pada 2008, berpindah bersama keluargany­a ke kawasan penempatan Emmanuel di Tebingan Barat yang ditakluki.

Pihak berkuasa Australia mengemukak­an dakwaan pada 2012 dan memohon ekstradisi­nya pada dua tahun lepas.

Dia tiba di Melbourne dengan sebuah pesawat pada lewat Januari selepas perbalahan perundanga­n selama enam tahun di Israel, termasuk mengenai sama ada dia berpura-pura mengalami penyakit mental bagi mengelakka­n dihadapkan dalam perbicaraa­n di Australia.

Mahkamah Agung Israel menolak rayuan terakhir peguamnya terhadap ekstradisi pada Disember lepas.

Satu cubaan ekstradisi pertama gagal selepas Leifer telah dimasukkan ke pusat sakit mental serta pakar mengumumka­n dia tidak sihat bagi perbicaraa­n. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia