Utusan Borneo (Sabah)

YADIM perlu dana RM50 juta setahun untuk kerja dakwah

-

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor melalui Pejabat Tanah dan Galian negeri sedang menjalanka­n siasatan dalaman dan semakan terperinci berkaitan isu pajakan tanah di Ladang Tennamaram, Bestari Jaya, Kuala Selangor, dekat sini.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor Juwairiya Zulkifli berkata, kerajaan negeri memandang serius

PETALING JAYA: Majlis Tertinggi (MT) UMNO boleh memutuskan untuk mengadakan pemilihan parti tahun ini atau menangguhk­annya sehingga tempoh 18 bulan, kata Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau yang juga Menteri Kanan (Keselamata­n) berkata, mengikut perlembang­aan parti, pemilihan UMNO perlu diadakan tuduhan berkaitan isu pajakan tanah tersebut dan akan memberi kerjasama sebaiknya kepada pihak berkuasa.

“Selari dengan nilai-nilai kebertangg­ungjawaban dan ketelusan, pentadbira­n Selangor tidak akan sekalikali berkomprom­i dengan sebarang elemen rasuah dan salah guna kuasa di semua peringkat. setiap tiga tahun selepas tempoh matang kepimpinan parti tamat.

“Mengikut perlembaga­an UMNO, penangguha­n dibenarkan dibuat dalam tempoh 18 bulan oleh MT. Tempoh matang bagi kepimpinan UMNO sekarang akan tamat pada 30 Jun 2021, namun terserah kepada MT jika mahu tangguhkan pemilihan,” katanya.

Ismail Sabri berkata

“Justeru, kerajaan negeri bersedia dan akan memberi kerjasama sebaiknya kepada pihak berkuasa,“katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Rabu lepas, sekumpulan peneroka Ladang Tennamaram melakukan demonstras­i aman di ladang tersebut bagi meminta campur tangan kerajaan Selangor untuk menyelesai­kan isu tanah yang demikian pada sidang media selepas menyaksika­n majlis menandatan­gani memorandum persefaham­an antara Pharmaniag­a Bhd dan Universti Malaysia Terengganu (UMT) di sini semalam.

Pemilihan UMNO 2021 sepatutnya diadakan tahun ini, namun terus menjadi tanda tanya apabila terdapat dua pandangan dalam kalangan kepimpinan parti diusahakan mereka sejak 1965 yang kini telah dipajak kepada dua syarikat.

Juwairiya berkata, kerajaan negeri tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan yang sewajarnya dan tidak akan melindungi mana-mana pesalah demi menjunjung prinsip luhur reformasi yang berteraska­n ketelusan dan akauntabil­iti kepada semua. — Bernama yang mahu ia ditangguhk­an dan yang menggesa dilaksanak­an sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Pada Februari lepas, Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamdi memberi jaminan pemilihan parti itu akan tetap diadakan tahun ini, namun beliau tidak menetapkan tarikh pemilihan parti akan berlangsun­g. — Bernama

PUTRAJAYA: Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) memerlukan dana RM50 juta setahun bagi mengaktifk­an gerak kerja dakwah dalam pelbagai lapangan, kata Yang Dipertua YADIM Nasrudin Hassan.

Beliau berkata, berdasarka­n tahun-tahun sebelumnya, purata dana sumbangan yang diterima YADIM hanya kira-kira RM20 juta.

“Kita perlukan lebih dana untuk bergerak lebih aktif kerana sasaran dakwah kita ada pelbagai segmen seperti penduduk di Sabah, Sarawak, Orang Asli dan asnaf selain turut menyantuni mangsamang­sa bencana alam.

“Selain menyampaik­an dakwah melalui majlis ilmu, tazkirah, street dakwah dan sebagainya, kita juga memerlukan peruntukan untuk program-program melatih pendakwah baharu dan penyebaran risalah tentang Islam kepada masyarakat,” katanya kepada media selepas majlis menandatan­gani perjanjian usaha sama antara YADIM dan MobilityOn­e Sdn Bhd, di sini semalam.

Perjanjian usaha sama YADIM dan MobilityOn­e selama lima tahun itu adalah bagi projek pembanguna­n dan pelaksanaa­n perkhidmat­an teknologi kewangan bagi program penjanaan dana infaq YADIM.

Ketua Pegawai Eksekutif MobilityOn­e Datuk Hussian A Rahman berkata, kerjasama dengan YADIM itu akan memudahkan penderma menggunaka­n pelbagai saluran pembayaran digital untuk menderma kepada badan berkenaan.

Beliau berkata, antara saluran yang telah dikenal pasti ialah pembayaran tanpa tunai melalui terminal e-pos MobilityOn­e, pembayaran dalam talian melalui portal rasmi YADIM dan melalui saluran aplikasi mudah alih.

“Kita jangka tiga bulan daripada sekarang, sistem pembayaran infaq untuk YADIM yang dibangunka­n oleh syarikat kami akan mula beroperasi sepenuhnya,” katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang menyaksika­n pemeteraia­n perjanjian berkenaan dalam ucapan ringkasnya berharap agar usaha sama itu akan menjadikan YADIM lebih gah dan mudah menyampaik­an dakwah dalam pelbagai cara. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia