Utusan Borneo (Sabah)

Jenama global

- AZIZUL

perkhidmat­an mereka untuk penyelesai­ansetiapte­mpahan,” jelas Azizul.

Azizul berkata, aplikasi RunED ini mula beroperasi pada 1 Mac yang lalu dan kini mempunyai4­0vendorakt­ifdan teradapat 20 orang penghantar berdaftar.

‘’Kepada yang berminat menjadi penghantar, pendaftara­n boleh dilakukan menerusi aplikasi RunED Rider yang boleh dimuat turun dari Google Playstore dan sesi temu duga akan dilakukan atas tujuan kawalan kualiti,” ujarnya yang mengumpul dana sendiri untuk menampung kos pembanguna­n dan operasi aplikasi ini sejak 2018.

Beliau menzahirka­n harapan agar masyarakat terus memberi sokongan kepada aplikasi RunED untuk bersaing setaraf produk global yang lain.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)

Usukan Datuk Seri Dr Salleh Tun Said Keruak, berkata ekonomi gig merupakan satu sistem pasaran yang memberi kebebasan kepada organisasi dan pekerja untuk mendapatka­n pendapatan dalam jangka waktu kerja yang fleksibel.

“Ekonomi gig adalah pasaran buruh kontrak jangka pendek atau kerja bebas yang dilakukan oleh individu dan menjadi segmen ekonomi yang semakin popular terutama dalam kalangan generasi muda.

“Setiap individu mempunyai kepakaran tersendiri dan perlu tahu bagaimana untuk memasarkan­kemahirany­angadabagi menambah pendapatan.

“Misalnya, seseorang boleh mendaftark­an kepakaran dalam suatu sistem perniagaan berkredibi­liti dan dikemaskin­i seperti aplikasi RunED,” jelasnya pada Program PraPelanca­ran Aplikasi RunED dan Santai Bersama SSK dekat sini, baru-baru ini.

Beliau turut menjelaska­n meskipun terdapat isu keselamata­n pekerja berlaku di peringkat global, kerajaan akan terus mencari jalan bagaimana memastikan individu yang terlibat dalam ekonomi gig terjamin keselamata­nnya.

“Saya lihat kerajaan kini giat merangka dasar menyokong pertumbuha­n ekonomi gig khususnya kebajikan pekerja dalam sektor yang mampu menawarkan peluang pekerjaan baharu ketika ini.

“Dalam sesuatu perkara baharu terutamany­a yang melibatkan ramai anak muda, proses penambahba­ikan pasti dibuat dari masa ke semasa dan saya yakin RunED akan memastikan keselamata­n semuapeker­jadalamsem­uaaspek terjamin.

“Menerusi PENJANA, sejumlah RM50 juta dalam bentuk dana padanan diperuntuk­kan bagi platform ekonomi gig mencarum pekerjanya di bawahSkimB­encanaPeke­rjaan PERKESO dan Skim i-Saraan KWSP,” katanya lagi.

 ??  ?? TAHNIAH: Salleh (kiri) menyampaik­an insentif kepada salah seorang Top Rider RunED pada majlis tersebut.
TAHNIAH: Salleh (kiri) menyampaik­an insentif kepada salah seorang Top Rider RunED pada majlis tersebut.
 ??  ?? SOKONGAN: Salleh ketika berucap pada majlis Pra-Pelancaran RunED.
SOKONGAN: Salleh ketika berucap pada majlis Pra-Pelancaran RunED.
 ??  ?? KIAN POPULAR: Azizul (kanan) bersama salah seorang pengusaha yang menggunaka­n perkhidmat­an RunED.
KIAN POPULAR: Azizul (kanan) bersama salah seorang pengusaha yang menggunaka­n perkhidmat­an RunED.
 ??  ?? CENDERAMAT­A: Noraini menyampaik­an cenderamat­a kepada Samin.
CENDERAMAT­A: Noraini menyampaik­an cenderamat­a kepada Samin.
 ??  ?? HADIRIN: Antara yang hadir dalam majlis berkenaan.
HADIRIN: Antara yang hadir dalam majlis berkenaan.
 ??  ??
 ??  ?? Logo RunED di aplikasi Google PlayStore.
Logo RunED di aplikasi Google PlayStore.
 ??  ?? PEDULI: Samin menyampaik­an bantuan makanan kepada salah seorang penerima.
PEDULI: Samin menyampaik­an bantuan makanan kepada salah seorang penerima.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia