Utusan Borneo (Sabah)

Varian baharu virus COVID-19: Pakistan larang kemasukan pelancong dari India

-

KARACHI: Pakistan kelmarin menyekat kedatangan pelancong India selama dua minggu berikutan penularan varian baharu virus COVID19, lapor Agensi Andolu.

Keputusan itu diputuskan dalam mesyuarat Pusat Gerakan dan Operasi Nasional (NCOC), sebuah badan yang mengawasi strategi antivirus negara diterajui Menteri Perancanga­n Asad Umar, kata pusat itu dalam satu kenyataan.

WASHINGTON: Menjelang 2040 dunia harus menghentik­an semua penggunaan arang batu bagi mengurangk­an pelepasan gas rumah hijau dan mengekang peningkata­n suhu disebabkan perubahan iklim global, lapor Sputnik memetik Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) António Guterres.

“Kita mesti menghentik­an penggunaan arang batu

“Mesyuarat telah memutuskan India disenaraik­an sebagai negara Kategori C selama dua minggu. Akan ada larangan masuk kepada penumpang yang datang dari India melalui laluan udara dan darat,” kata kenyataan itu.

Pelancong dari negara Kategori C tidak dibenarkan masuk ke Pakistan, manakala warga Pakistan perlu mendapatka­n kebenaran, menurut protokol keselamata­n NCOC. sepenuhnya di semua negara OECD (Organisasi untuk Kerjasama dan Pembanguna­n Ekonomi) pada 2030 dan di semua negara pada 2040,” kata Guterres ketika melancarka­n laporan terbaharu PBB mengenai keadaan Iklim Global pada 2021 kelmarin.

Guterres berkata, dunia perlu sepakat bertindak dengan efektif untuk memastikan ekonomi global

Menurut kenyataan itu, anggota mesyuarat diberi penjelasan mengenai penularan varian baharu COVID19 India-varian “doublemuta­nt” yang dianggap penyebab kepada lonjakan jangkitan baru-baru ini.

India mencatat kenaikan harian melebihi 273,000 kes dalam tempoh 24 jam, menyebabka­n kerajaan New Delhi kelmarin mengumumka­n sekatan pergerakan selama seminggu. — Bernama

PBB gesa dunia henti penggunaan arang batu menjelang 2040

yang sifar pembebasan gas rumah hijau pada 2050 serta harus menghapusk­an semua subsidi arang batu dan bahan bakar fosil lain.

“Ini adalah laporan mengejutka­n dan perlu dibaca semua pemimpin dunia. Cabaran kita jelas. Kita sudah tersasar. Tahun ini adalah tahun untuk bertindak. Perancanga­n iklim untuk 10 tahun akan datang perlu lebih berkesan,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia