Utusan Borneo (Sabah)

Pembelaan bangkit isu tandatanga­n palsu hanya untuk alih tumpuan: TPR

-

JOHOR BAHRU: Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang penyelia asrama di Kota Tinggi malam kelmarin bagi membantu siasatan berkaitan kes tuntutan palsu kontrak pembekalan makanan pelajar berjumlah hampir RM20 juta.

Menurut sumber, wanita tempatan berumur 40 tahun itu ditahan di pejabat SPRM Johor pada 10 malam.

Sumber berkata hasil siasatan yang dijalankan mendapati individu terbabit dipercayai bersubahat dengan beberapa syarikat kontraktor dengan membuat tuntutan kontrak pembekalan makanan bermasak untuk pelajar yang meragukan bagi tahun 2015, 2018 dan 2020 dengan jumlah tuntutan hampir RM20 juta.

Sementara itu, Pengarah SPRM Johor Datuk Azmi Alias ketika dihubungi mengesahka­n penahanan tersebut dan menjelaska­n individu terbabit ditahan reman selama enam hari, bermula semalam.

Katanya, kes disiasat menurut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana lebih tinggi dan penjara tidak melebihi 20 tahun.

Sementara itu di Sri Aman, seorang lelaki maut dihempap bas persiaran ketika sedang membaiki kenderaan itu di Jalan Pendamar, Klang malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan ACP Shamsul Amar Ramli berkata polis telah menerima panggilan pada 9 malam dan siasatan di tempat kejadian mendapati mangsa, 33, berasal dari Sabah maut di tempat kejadian.

“Kejadian dipercayai berlaku semasa mangsa yang juga pemandu bas tersebut sedang membaiki sistem hidraulik bas itu dan tiba-tiba alat pengangkat beban yang digunakan turun dengan sendirinya menyebabka­n mangsa dihempap oleh bas,” katanya dalam kenyataan semalam. — Bernama lan lagi jika gagal membayar denda tersebut. Pasangan itu membayar denda tersebut.

Pasangan usahawan produk berasaskan inai itu didakwa bersama-sama telah memberi maklumat palsu secara bertulis kepada Ketua Balai Polis Wangsa Maju iaitu ASP Fairul Nizam Anuar semasa membuat permohonan untuk permit pergerakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi mendapatka­n kebenaran merentas negeri Johor, yang mereka mengetahui bahawa maklumat itu

PUTRAJAYA: Hujah pembelaan bahawa dua pengarah SRC Internatio­nal Sdn Bhd telah menggunaka­n tandatanga­n palsu atau ‘potong dan menampalny­a’ untuk memasukkan RM42 juta ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak bukan menjadi isu dalam kes membabitka­n bekas perdana menteri itu, Mahkamah Rayuan diberitahu semalam.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk V. Sithambara­m berkata sekiranya terdapat pertikaian mengenainy­a, perkara itu adalah antara syarikat dan bank, bukan Najib.

“Pihak pembelaan hanya mencampuri urusan orang lain. Najib tidak mempunyai priviti kontrak dengan bank. Isu pemalsuan atau imbas tanpa kebenaran serta pemindahan elektronik adalah bukan permulaan, terutamany­a kerana kesalahan pecah amanah.

“Isu yang dibangkitk­an pihak pembelaan adalah untuk mengalih tumpuan dan siapa yang ada keberanian untuk membetulka­n Perdana Menteri (Najib) ketika itu,” katanya

“Yang Arif, perayu tidak menyaman bank kerana kecuaian atau meminta institusi kewangan itu membayar balik wang itu ... tidak ada syarikat yang akan berdiam diri jika tidak ada kebenaran dan pengeluara­n wang yang sewajarnya,” kata beliau sambil menambah bahawa ada bukti yang pengarah SRC telah memberi kuasa kepada bank untuk melakukan pemindahan elektronik dan bank mengatakan juga pihaknya bertindak bertidak benar.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 22(D) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 dan dibaca bersama-sama Sekyen 34 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 Akta sama yang membawa hukuman penjara sehinga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Terdahulu, pasangan itu yang tidak diwakili peguam merayu hukuman berbentuk denda minimum atas alasan mereka adalah penanggung utama keluarga. dasarkan mandat penandatan­gan SRC.

Beliau berhujah demikian dihadapan panel tiga hakim yang diketuai Hakim Datuk Abdul Karim Abdul Jalil dalam rayuan Najib terhadap sabitan dan hukuman penjara atas kesalahan menyalahgu­nakan dana SRC Internatio­nal sebanyak RM42 juta.

Dua hakim lain ialah Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera.

Sithambara­m berkata Najib belum mengembali­kan wang berjumlah RM42 juta yang dimasukkan ke dalam akaunnya walaupun mengakui telah menerima wang milik SRC itu.

Minggu lepas, peguam

“Sebelum ini, kami cuba untuk menukar penginapan ke tarikh lain tetapi pihak hotel tidak dapat mengembali­kan deposit. Disebabkan perkara itu, kami meneruskan perjalanan ke sana.

“Kami memohon tidak dikenakan hukuman berbentuk pemenjaraa­n. Kami menyesal dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan sama,” kata Iram Naz.

Timbalan Pendakwa Raya Wan Ahmad Hakimi Wan Ahmad Jaafar pula memohon mahkamah mengenakan hukuman berbentuk pemenjaraa­n, mengambil kira faktor kepentinga­n awam melebihi faktor kepentinga­n peribadi kedua-dua tertuduh.

“‘Instastory’ yang dibuat oleh tertuduh pertama (Iram Naz) mengandung­i perkataan yang tidak patut ditulis kerana PKPB turut memberi kesan terhadap ramai orang yang tidak boleh merentas negeri.

Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berhujah bahawa kes pendakwaan akan gagal sekiranya keterangan salah seorang penandatan­gan dan pengarah SRC Datuk Suboh Md Yassin ditolak oleh mahkamah yang mendengar perbicaraa­n kerana beliau telah membuat pernyataan bercanggah.

Suboh memberitah­u mahkamah bahawa pada awalnya beliau memberitah­u penyiasat Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang menemuinya di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu pada 17 Nov 2015, bahawa 13 tandatanga­n dalam arahan pemindahan dana elektronik kepada bank itu tulen.

Namun, ketika disoal balas

“Walaupun kelonggara­n diberi namun ia bukan untuk tujuan lain, maka saya mohon semua pihak mengambil serius perkara ini agar tidak mengulangi kesalahan sama. Selain itu, statistik terkini kes COVID-19 juga semakin tinggi,” katanya.

Sebelum menjatuhka­n hukuman, Wong berkata tindakan kedua-dua tertuduh memberi contoh yang buruk kepada masyarakat kerana menyalah guna kelonggara­n yang diberikan (untuk merentas negeri).

“Alasan bahawa tempahan tidak dapat dibatal atau wang tidak dapat dikembalik­an, ia tidak seharusnya dijadikan alasan untuk kamu meneruskan perjalanan.

“Jika urusan pekerjaan, perlu dinyatakan secara jelas kepada pihak polis. Walaupun kamu ada alamat di sana, tetapi dalam ‘instastory’ menunjukka­n kamu berada di tempat lain,” katanya. — Bernama oleh Muhammad Shafee, beliau berkata beliau memberitah­u pegawai SPRM di Putrajaya pada 28 dan 30 Mei 2018 bahawa tandatanga­nnya mungkin telah dipalsukan.

Suboh juga mengatakan bahawa pada 13 dan 15 Ogos 2018, belau sekali lagi memberitah­u pegawai SPRM bahawa tandatanga­nnya adalah tulen.

Pihak pembelaan telah mencadangk­an bahawa bekas Ketua Pegawai Eksekutif SRC Nik Faisal Ariff Kamil mungkin telah memanipula­si tandatanga­n Suboh dalam salinan yang diimbas sebelum menghantar­nya ke bank untuk melaksanak­an arahan untuk memindahka­n dana. — Bernama

 ??  ?? DENGAR RAYUAN: Najib (kanan) tiba di Mahkamah Rayuan bagi pendengara­n rayuannya terhadap sabitan salah dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta atas penyelewen­gan dana SRC Internatio­nal berjumlah RM42 juta.
DENGAR RAYUAN: Najib (kanan) tiba di Mahkamah Rayuan bagi pendengara­n rayuannya terhadap sabitan salah dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta atas penyelewen­gan dana SRC Internatio­nal berjumlah RM42 juta.
 ??  ?? BAKAL KETAHUI NASIB: Satvender (kanan) hadir di Mahkamah Tinggi Shah Alam bagi hujahan akhir kes pembelaan terhadap pertuduhan membunuh isteri dan bayi perempuann­ya pada 14 April 2016.
BAKAL KETAHUI NASIB: Satvender (kanan) hadir di Mahkamah Tinggi Shah Alam bagi hujahan akhir kes pembelaan terhadap pertuduhan membunuh isteri dan bayi perempuann­ya pada 14 April 2016.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia