Utusan Borneo (Sabah)

Peniaga diingatkan patuhi SHMMP Hari Raya Puasa 2021

-

MIRI: Bermula hari ini hingga 20 Mei, semua harga runcit bagi ayam hidup ditetapkan pada RM6.70 sekilogram manakala harga borong ialah RM6.

Penetapan harga itu dibuat oleh Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Bahagian Miri, di bawah Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Hari Raya Puasa 2021 yang berkuat kuasa selama 30 hari.

Selain ayam hidup, lapan jenis barangan lain yang turut disenaraik­an di bawah skim ini, sepanjang tempoh tersebut ialah ayam standard (disembelih dan dibersihka­n beserta kaki, kepala, hati dan hempedal) yang ditetapkan pada harga runcit RM8.50 sekilogram.

Ayam super (disembelih dan dibersihka­n tanpa kaki, kepala, hati dan hempedal) ditetapkan pada harga runcit RM9.50 (manakala harga borong, RM8.50); harga runcit telur ayam gred A pula ialah 39 sen sebiji (harga borong 37 sen sebiji); telur ayam gred B pula 38 sen sebiji (harga borong 36 sen sebiji) dan gred C ialah 37 sen sebiji (harga borong 35 sen sebiji).

Daging lembu import, harga runcit ditetapkan pada

RM27 sekilogram manakala harga borong ialah RM25 sekilogram.

Harga runcit bagi ikan kembung termasuk ikan mabung ditetapkan pada RM11 sekilogram manakala harga borong ialah RM10 sekilogram dan barangan kesembilan­yangdisena­raikan ialah ikan selayang, ditetap harga runcit pada RM9 manakala harga borong ialah RM7 sekilogram.

Sementara itu, KPDNKK Bahagian Miri dalam kenyataan medianya di sini, semalam,terusmengi­ngatkan para peniaga agar sentiasa mematuhi Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011, tidak menjual harga barang kawalan melebihi had ditetapkan selain meletakkan tanda harga merah jambu pada barangan kawalan.

Peniaga juga perlu memastikan barangan berkenaan mencukupi di pasaran dan menggunaka­n alat timbang dan sukat yang telah ditentusah­kan oleh KPDNHEP.

Kegagalan mereka mematuhi undangunda­ng yang termaktub boleh dikenakan kompaun sehingga RM50,000 atau denda sehingga RM100,000 atau penjara, atau keduaduany­a sekali jika sabit kesalahan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia