Utusan Borneo (Sabah)

Hayati, syukuri segala pemberian dari Tuhan: Jeffrey

-

PENAMPANG: Masyarakat perlu menghayati dan mensyukuri segala pemberian, rezeki dan anugerah yang diberikan oleh Tuhan melalui hasil pertanian mahupun apa jua yang diterima setiap tahun.

Demikian menurut Timbalan Ketua Menteri merangkap Pengerusi Jawatankua­sa Induk Perayaan Pesta Kaamatan Peringkat Negeri Sabah Tahun 2021 Datuk Seri Dr. Jeffrey Kitingan dalam Majlis Pelancaran Pesta Kaamatan Peringkat Negeri Sabah.

“Inti utama tema perayaan Pesta Kaamatan pada tahun ini ialah ‘Kaamatan Tanpa Sempadan Demi Keamanan dan Perdamaian’, atau ‘Kaamatan Aiso Wolit Montok Pogiompuna­n Om Pibabasan’,

membawa maksud yang amat bermakna kepada seluruh dunia.

“Mesej tema perayaan ini hanya dapat dirasai dan diselami sepenuhnya apabila berada dalam keadaan yang tenang dan bebas daripada segala gangguan pemikiran atau emosi yang tidak baik.

“Dalam keadaan yang damai, barulah kita dapat merayakan Pesta Kaamatan ini dengan penuh bermakna dan merasakan kehadiran semangat itu,” katanya dalam program yang dilaksanak­an di Dewan Kebudayaan Hongkod Koisaan, Penampang, pada Sabtu.

Dalam pada itu, beliau berharap pesta ke-61 itu menjadi asas utama untuk terus memperjuan­gkan keamanan, perdamaian dan kesatuan di samping memartabat­kan adat istiadat dan budaya serta mengekalka­n bahasa ibunda.

Penganjura­n Pesta Kaamatan pada tahun ini dilakukan secara dalam talian bagi mengelakka­n penularan pandemik COVID-19 serta mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

Turut hadir, Ketua Polis Daerah Penampang Deputi Superinten­den Haris Ibrahim, Pegawai Daerah Penampang Henry Idol, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Caesar Mandela Clarence Bongkos dan Setiausaha Eksekutif Jawatankua­sa Induk Perayaan Pesta Kaamatan Peringkat Negeri Sabah 2021 Datuk Dr. Mariana Tinggal. — Penerangan

 ??  ?? PESTA KAAMATAN: Gimik perasmian mengetam padi yang disempurna­kan oleh Jeffrey (dua kanan) bersama Henry (kanan).
PESTA KAAMATAN: Gimik perasmian mengetam padi yang disempurna­kan oleh Jeffrey (dua kanan) bersama Henry (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia