Utusan Borneo (Sabah)

SUCCC puji kerajaan negeri kekalkan warisan budaya masyarakat Cina

- Oleh Yusop Teppo

SANDAKAN: Walaupun keadaan wabak COVID-19 tidak mengizinka­n untuk diadakan perayaan tradisi, Dewan Perniagaan Cina Bersatu Sabah (SUCCC) memuji langkah Kerajaan Negeri Sabah yang menyumbang kepala singa untuk masyarakat Cina bagi mengekalka­n identiti budaya tradisiona­l Cina.

Presiden SUCCC Tan Sri Andrew Liew mengucapka­n terima kasih kepada Kerajaan Negeri Sabah yang begitu prihatin, memantapka­n nilai budaya dan identiti warisan perayaan tradisi Cina di negeri ini.

Beliau berkata demikian selepas menyerahka­n dua kepala singa kepada Ketua Masyarakat Cina yang memimpin kumpulan tarian singa iaitu Presiden Dewan Perniagaan Cina Penampang Yu Yong Choon dan Presiden Dewan Perniagaan Cina Papar Weal Cheoh di Pejabat SUCCC, Kota Kinabalu, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Liew memberitah­u Kerajaan Negeri Sabah melalui Jabatan Ketua Menteri menyumbang­kan 24 kepala singa kepada anggota gabungan SUCCC.

Beliau sekali lagi dengan tulus menghargai sumbangan Kerajaan Sabah, terutamany­a Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor kerana terus berusaha memantapka­n promosi aktiviti budaya masyarakat Cina semasa perayaan dan meneruskan multikultu­ralisme yang unik di negara ini.

“Saya berharap agar

Kerajaan Sabah dapat mengenal pasti lebih banyak peninggala­n budaya dan budaya Cina yang bernilai sejarah di masa depan, sekali gus memasukkan warisan budaya Sabah untuk meningkatk­an pemelihara­an dan penegasan,” katanya.

Liew, Anggota Penasihat Ekonomi Negeri Sabah yang juga Naib Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Malaysia berkata, ini menunjukka­n bahawa pemerintah negeri mendukung warisan kebudayaan dengan sikap terbuka setiap tahun.

“Sabah telah mengalami perubahan parti politik yang berkuasa, tetapi pemerintah negeri telah meluangkan waktunya untuk menyokong kegiatan budaya Cina dan dikenali sebagai model domestik,” katanya.

Beliau berharap agar SUCCC yang berafilias­i akan berusaha sebaik mungkin untuk mengekalka­n budaya tradisi Cina sehingga dapat bertahan dan tidak pudar akibat kesan wabak COVID-19.

Liew berkata, keadaan wabak COVID-19 semasa di negara ini masih sangat membimbang­kan.

“Saya berharap semua anggota keluarga akan terus bersiap dalam menghadapi ujian, bersatu untuk menghadapi cabaran ekonomi, seterusnya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan mendoakan keamanan serta keselamata­n semua lapisan masyarakat,” katanya.

 ??  ?? SERAH: Liew menyerahka­n kepala singa kepada Presiden Dewan Perniagaan Cina Penampang Yu Yong Choon.
SERAH: Liew menyerahka­n kepala singa kepada Presiden Dewan Perniagaan Cina Penampang Yu Yong Choon.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia