Utusan Borneo (Sabah)

Malaysia-S’pura tampil prosedur kebenaran lawatan kecemasan dan ihsan mulai 17 Mei

-

KANGAR: Berpantang maut sebelum ajal, perumpamaa­n tepat bagi seorang suri rumah yang terselamat daripada kemalangan jalan raya dan kehilangan kaki kanannya yang hancur digilis lori empat tahun lalu.

Kasni Kamis, 42, dari Kampung Behor Inai berkata sebagai seorang yang dilahirkan normal, beliau tidak pernah terlintas di fikirannya hidup sebagai Orang Kurang Upaya (OKU) dan terpaksa bergantung sepenuhnya kepada kerusi roda.

Apa yang menyedihka­n kerusi roda yang digunakan sejak tiga tahun lalu telah berkarat dan rodanya telah haus.

“Saya juga pernah jatuh kerusi roda ketika mahu ke bilik air kerana tempat letak kakinya sudah tidak stabil. Alhamdulil­lah kerusi roda baharu ihsan Yayasan Kebajikan Perlis (YKP) ini memberi sinar baharu buat saya setelah tiga tahun mengunakan kerusi roda yang telah uzur,” katanya kepada Bernama ketika ditemui pada majlis Iftar Kasih Sayang (YKP) di Hotel Putra Regency di sini malam kelmarin.

Hadir sama pada majlis itu, Ketua Pegawai Eksekutif YKP Affandi Rajini Kanht menyampaik­an sumbangan kerusi roda kepada Kasni serta sumbangan pek hadiah raya dan duit raya kepada 100 jemputan terdiri daripada golongan asnaf dan anak-anak yatim.

Mengimbau kembali tragedi hitam itu, Kasni berkata ketika kejadian beliau sedang sarat mengandung tujuh bulan dan dalam perjalanan menghadiri majlis kenduri kahwin saudaranya, menunggang motosikal.

“Biarpun perit, saya tetap bersyukur ketika kejadian hanya kaki kanan saya sahaja digilis lori, bukan saya bersama anak dalam kandungan...Motosikal telah menghempap perut saya sebagai penghadang kandungan saya dan anak saya selamat.

“Kadang-kadang saya terlupa saya sudah tiada kaki, apabila mengambil wuduk saya tercari kaki kanan.. malah anak bongsu saya yang dalam kandungan semasa kejadian, telah berusia empat tahun mula bertanyaka­n di mana kaki mama,” kata ibu kepada empat anak itu.

Sementara itu, anak yatim piatu, Luziehadi Abdul Rahman, 10, meluahkan rasa gembira dapat pertama kali menikmati sajian istimewa di hotel untuk majlis Iftar Kasih Sayang itu.

Luziehadi yang tinggal bersama nenek, Che Mah Murad, 69, yang dipanggil sebagai Tok, di Taman Koperasi di sini sejak kecil berkata, beliau sangat menggemari nasi dan ayam masak kicap.

“Kebiasaann­ya Tok selalu masak nasi goreng di rumah... Hari ini saya rasa sangat gembira dapat rasa kelainan masakan di hotel dan rasanya sangat sedap sama seperti Tok masak,” katanya.

Anak yatim piatu itu kehilangan ibu bapanya dalam kemalangan jalan raya sejak usianya lima bulan, dan dia kini dalam jagaan neneknya. — Bernama

BATU PAHAT: Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU) dijangka menyaksika­n pertembung­an tiga pakatan politik utama di negara ini iaitu Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) untuk membentuk kerajaan.

Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong berkata, situasi itu berbeza berbanding PRU sebelumnya yang menyaksika­n PH yang DAP adalah satu daripada komponenny­a cuma berdepan dengan pakatan politik BN.

“Atas dasar itu, DAP tidak boleh lagi bertindak bersendiri­an sebaliknya (perlu) bersolidar­iti dengan parti komponen pemberita selepas hadir pada Program Majlis Penyampaia­n Sumbangan Aidilfitri kepada imam-imam masjid Jumaat, halaqat dan penghulu bagi Parlimen Kota Bharu, di sini semalam.

Mengulas lanjut, Takiyuddin berkata kerajaan menyokong serta amat

SINGAPURA: Malaysia dan Singapura bersetuju mewujudkan peraturan Keperluan Prosedur dan Kemasukan bagi Lawatan Kecemasan berkaitan Kematian dan Penyakit Kritikal (DCEV) untuk kedua-dua negara, dengan pelaksanaa­n peraturan rentas sempadan yang ketat.

Menurut kenyataan bersama Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Hishammudd­in Hussein dan rakan sejawatnya dari Singapura Dr Vivian Balakrishn­an, peraturan itu akan dilaksanak­an bermula dari 17 Mei.

Menurut kenyataan itu, persetujua­n berkenaan menyediaka­n kerangka kerja bagi membolehka­n perjalanan rentas sempadan antara kedua-dua negara atas sebabsebab ihsan dan kecemasan.

Perincian mengenai keperluan prosedur dan kemasukan akan dikeluarka­n oleh pihak berkuasa masing-masing negara, yakni Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaa­n Singapura (ICA), menurutnya.

PH dan rakan pembangkan­g yang sehaluan.

“Kita tidak perlu takut, kita bukan lagi parti pembangkan­g kecil yang hanya tahu membangkan­g sahaja,” katanya ketika berucap pada Konvensyen Biasa Negeri DAP Johor 2021 yang dirasmikan oleh Timbalan Pengerusi DAP Gobind Singh Deo di sini semalam.

Konvensyen yang dijalankan dengan pematuhan ketat prosedur operasi standard (SOP) dihadiri seramai 905 perwakilan dari 210 cawangan seluruh negeri bagi memilih barisan 15 anggota parti negeri baharu untuk tempoh tiga tahun akan datang. — Bernama komited memastikan usaha meminda Perkara 119 Perlembaga­an Persekutua­n iaitu menurunkan had umur pengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun dapat dilaksanak­an.

“Itu memang menjadi hasrat kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri

Hishammudd­in kini berada di sini untuk lawatan rasmi dua hari bermula kelmarin, atas undangan Balakrishn­an, di samping sebagai membalas lawatan kerja Balakrishn­an ke Malaysia baru-baru ini, dan ia merupakan lawatan rasmi Hishammudd­in yang yang pertama ke Singapura sebagai Menteri Luar Malaysia.

Menurut kenyataan itu, walaupun berhadapan dengan cabaran dalam menghadapi pandemik COVID-19, kedua-dua menteri berpuas hati dengan hubungan dua hala dan kerjasama yang kekal kukuh dan mantap, sebagaiman­a yang dibuktikan menerusi pergerakan barang dagangan yang tidak terjejas di antara kedua-dua negara.

Menurutnya, kedua-dua menteri mengadakan perbincang­an yang konstrukti­f berhubung peningkata­n kerjasama di tengah pandemik, dan kedua-duanya bersetuju ke arah usaha mengembali­kan perjalanan rentas sempadan secara beransur

Tan Sri Muhyiddin Yassin, untuk kerajaan memberikan hak kepada rakyat kita yang berumur 18 tahun mengundi dan menentukan kepimpinan negara kita,” katanya.

Menyentuh soal mengapa Undi 18 perlu mengambil masa sebelum dilaksanak­an, beliau berkata banyak perkara perlu diambil kira khususnya aspek perundanga­n.

“Apabila ada perubahan daripada segi polisi misalnya daripada umur 21 kepada 18 tahun ini, ada perundanga­n tertentu yang perlu dipinda dan ditambah baik kerana di bawah pilihan raya itu ada banyak undang-undang antaranya Akta Kesalahan Pilihan Raya dan Akta Pilihan Raya serta ada peraturan-pertauran mengenai perjalanan pilihan raya dan dan selamat.

Mereka juga menyambut baik persetujua­n yang dicapai oleh Singapore Smart Nation and Digital Government Office dan Kementeria­n Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia berhubung verifikasi teknikal bersama sijil kesihatan yang dikeluarka­n oleh Singapura dan Malaysia.

Mereka bersetuju keduadua negara akan meneruskan pelaksanaa­n program vaksinasi negara masing-masing untuk memvaksin penduduk jangka panjang, termasuk rakyat Malaysia yang menetap di Singapura dan rakyat Singapura yang menetap di Malaysia.

Kenyataan itu juga berkata, kedua-dua menteri bersetuju untuk meneruskan perbincang­an mengenai langkah-langkah pembukaan semula sempadan, yang akan dilaksanak­an mengikut situasi COVID-19 di kedua-dua negara, dan keselamata­n serta kesihatan penduduk.

Kedua-dua menteri juga menyambut baik saling sebagainya.

“Namun, SPR akan mengambil langkah segera untuk menyelesai­kan isu berkaitan perundanga­n ini. Keduanya pula, isu teknikal juga perlu diambil tindakan oleh kerajaan terutamany­a oleh SPR kerana apabila dibuka (undi 18 tahun) maka bilangan (pengundi) akan bertambah sekali gus perlu tambah baik perisian dan sebagainya,” katanya.

Ditanya mengenai kepentinga­n untuk meminda Perlembaga­an berkenaan, Takiyuddin menjelaska­n kebanyakan negara sudah mengamalka­n minimum 18 tahun sebagai pengundi dan undang-undang di negara ini juga menggarisk­an usia berkenaan sebagai ‘age of maturity’. — Bernama

Itu memang menjadi hasrat kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, untuk kerajaan memberikan hak kepada rakyat kita yang berumur 18 tahun mengundi dan menentukan kepimpinan negara kita.

perjumpaan, susulan lawatan Balakrishn­an ke Kuala Lumpur pada bulan Mac 2021, dan lawatan semasa Hishammudd­in ke Singapura.

Mereka juga bersetuju dengan kepentinga­n untuk menyambung semula Pemukiman Pemimpin Singapura-Malaysia ke-10 di Singapura tahun ini, sebaik sahaja keadaan pandemik beransur pulih.

Susulan Mesyuarat Pemimpin-pemimpin ASEAN di Jakarta pada 24 April, kenyataan itu berkata keduadua menteri turut berbincang mengenai perkembang­an di Myanmar.

Mereka bersetuju betapa penting bagi ASEAN dan negara anggota untuk terus memainkan peranan yang positif dan konstrukti­f dalam membantu mencari penyelesai­an yang aman dan berpanjang­an demi kepentinga­n rakyat Myanmar dengan membuat susulan kepada Kenyataan Pengerusi dan “Persetujua­n Lima Perkara”, menurut kenyataan itu. — Bernama

JOHOR BAHRU: Lebih 800 pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menyatakan hasrat untuk pulang ke kampung halaman masing-masing setakat ini susulan keputusan kerajaan membenarka­n pelajar pulang sempena Hari Raya Aidilfitri.

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) Prof Dr Shamsul Sahibuddin berkata angka itu diperolehi berdasarka­n pengisian borang khas disediakan, meliputi kira-kira 25 peratus daripada 3,200 pelajar yang berada dalam kampus.

Ekoran itu, menurut beliau pihak universiti melalui Jabatan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) bersama UTM Fleet sedang menguruska­n maklumat dan data pelajar yang memerlukan kemudahan pengangkut­an.

“Setakat ini, universiti akan memperuntu­kkan enam bas bagi pergerakan pulang pelajar ke Zon Timur, Utara serta Tengah, dan empat buah lagi untuk Zon Selatan. Bas akan mula bergerak pada 6 Mei dengan pergerakan penghantar­an terakhir ialah pada 11 Mei,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam. — Bernama

 ??  ?? BANTU: Takiyuddin (kanan) menyampaik­an sumbangan Aidilfitri kepada Wan Mohd Firdaus Wan Hussin yang mewakili Masjid Assalam Pengkalan Chepa pada majlis penyampaia­n sumbangan Aidilfitri di Dewan Bunga Raya Majlis Perbandara­n Kota Bharu, Kota Bharu semalam.
BANTU: Takiyuddin (kanan) menyampaik­an sumbangan Aidilfitri kepada Wan Mohd Firdaus Wan Hussin yang mewakili Masjid Assalam Pengkalan Chepa pada majlis penyampaia­n sumbangan Aidilfitri di Dewan Bunga Raya Majlis Perbandara­n Kota Bharu, Kota Bharu semalam.
 ??  ?? Anggota Jabatan Sukarelawa­n Malaysia (RELA) memastikan pengunjung bazar mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) menjaga penjarakan fizikal dan mendaftar diri menggunaka­n aplikasi Mysejahter­a sebelum memasuki kawasan bazar ketika tinjauan di Bazaar Ria Aidilfitri KL 2021, di ibu negara semalam.
Anggota Jabatan Sukarelawa­n Malaysia (RELA) memastikan pengunjung bazar mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) menjaga penjarakan fizikal dan mendaftar diri menggunaka­n aplikasi Mysejahter­a sebelum memasuki kawasan bazar ketika tinjauan di Bazaar Ria Aidilfitri KL 2021, di ibu negara semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia