Utusan Borneo (Sabah)

Tiga peneroka haram cedera ditembak di Tebing Barat

-

NABLUS: Tiga peneroka haram Yahudi tercedera kelmarin dalam satu kejadian tembakan pandu lalu di Tebing Barat yang ditakluk rejim Israel, menurut pihak perubatan dan rejim, di mana Menteri Pertahanan Benny Gantz mempersala­hkan 'pengganas' atas serangan tersebut.

Kejadian tembakan di sebuah stesen bas di simpang Tapuah di selatan Nablus didakwa didalangi pejuang Palestin.

“Sebuah kenderaan yang mencurigak­an tiba di simpangjal­andanmelep­askan tembakan ke arah orang awam yang berada di tempat kejadian,” kata pihak tentera dalam satu kenyataan.

“Pasukan IDF (tentera) membalas dengan tembakan ke arah kenderaan mencurigak­an itu yang berjaya melarikan diri dari tempat kejadian,” tambahnya.

Perkhidmat­an perubatan kecemasan rejim Magen David Adom menyatakan ia telah merawat tiga orang

LOS ANGELES: Sebuah bot penyeludup yang terlalu padat karam kelmarin di luar pantai California selepas melanggar batu di pesisir pantai, menyebabka­n tiga maut dan 27 lagi dimasukkan ke hospital dengan pelbagai kecederaan, menurut pihak berkuasa.

Kemalangan berlaku pagi kelmarin di luar San Diego, dengan semua orang dalam kapal sepanjang 40 kaki itu terjun ke dalam laut bergelomba­ng ketika berusia20-andanmengh­antar mereka ke hospital, seorang daripadany­a dalam keadaan kritikal.

Tiga mangsa terbabit telah dikenal pasti pihak berkuasa sebagai pelajar sebuah kolej Ortodoks di kawasan penempatan berhampira­n Itamar.

Pihak tentera menyatakan pasukannya telah menutup laluan dan sedang memburu penyerang.

Tiada kumpulan Palestin mengakui serangan itu, namun Yigal Dilmoni, ketua ia terlerai perlahan-lahan, menurut rakaman video saksi.

“Ia adalah sebuah kapal penyeludup,” Jeffery Stephenson dari Jabatan Hal Ehwal Awam Kastam dan Perlindung­an Sempadan memberitah­u wartawan.

“Beberapa anggota Peronda Sempadan bersama dengan seorang lelaki yang dipercayai sebagai orang yang menjalanka­nnya.

“Penyeludup tidak kisah mengenai orang yang dieksploit­asikan,” jelas beliau.

“Apa yang mereka fikirkan hanyalah keuntungan.

"Mereka tidak memiliki peralatan keselamata­n yang sepatutnya dan jelas sekali kapal tersebut terlalu penuh," tambahnya lanjut.

Mereka yang berada di dalam kapal kemungkina­n migran yang cuba untuk memasuki Amerika Syarikat (AS) secara haram, menurut Stephenson. suruhanjay­a penduduk Yesha, mempersala­hkan Pihak Berkuasa Palestin (PA) dan rakan-rakan mereka dalam Hamas.

Awal kelmarin, seorang wanita Palestin mengalami kecederaan parah di simpang Gush Etzion, selatan Tebing Barat selepas menghampir­i anggota tentera Israel dengan sebilah pisau.

Rakaman video menunjukka­n anggota tentera beberapa kali mengarahka­nnya agar berhenti, sebelum

Seramai 27 orang yang terselamat telah dibawa ke hospital dengan pelbagai peringkat kecederaan, menurut Jose Ysea, jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat San Diego.

Anggota kecemasan melakukan tujuh tindakan menyelamat di laut dan satu usaha menyelamat dari tebing curam, kata Ketua Pengawal Penyelamat San Diego James Gartland.

“Ia merupakan satu operasi menyelamat besar-besaran yang bertukar menjadi kemalangan beramai-ramai,” jelas beliau.

Kemalangan berlaku ketika Amerika Syarikat berdepan dengan gelombang besar migran tanpa dokumen yang tiba di sempadan selatannya.

Pihak berkuasa dan migran menyatakan kemasukan itu berpunca daripada kemiskinan dan keganasan yang meningkat di Amerika Tengah, termasuk menembakny­a.

Dia kemudian mati akibat kecederaan­nya di sebuah hospital di Baitulmaqd­is, di mana rejim Israel menamakann­ya sebagai Fahima al-Hroub, dilahirkan pada 1961, dari Baitulaham.

Menurut Shin Bet, agensi perisikan domestik rejim, pada 2020 mereka telah menghalang 238 serangan tembakan dan 70 kejadian tikaman di Tebing Barat serta timur Baitulmaqd­is. — AFP ikrar Presiden Joe Biden bagi satu polisi yang lebih berperikem­anusiaan terhadap pendatang.

Jabatan Kastam dan Perlindung­an Sempadan AS menyatakan Jumaat lepas ia telah memperting­katkan rondaan di luar pantai San Diego sepanjang hujung minggu bagi menghalang kegiatan penyeludup­an manusia.

“Kami telah melihat satu peningkata­n dramatik jumlah cubaanpeny­eludupanma­ritim baru-baru ini,” Ketua Ejen Peronda Aaron Heitke dari sektor San Diego Peronda Sempadan AS US telah dipetik sebagai berkata dalam satu kenyataan.

“Semua tindakan merentasi secara haram ini amat berbahaya dan kami telah melihat banyak yang bertukar kepada tragik ketika pihak penyeludup mengorbank­an keselamata­n orang di dalam kapal bagi tujuan keuntungan.” — AFP

 ??  ?? DISELAMATK­AN: Gambar serahan Jabatan Bomba San Diego melalui akaun Twitter rasmi mereka SDFD menunjukka­n para penyelamat menggunaka­n kenderaan penyelamat tebing Pengawal Penyelamat San Diego untuk menaikkan mangsa ke paras jalan raya selepasbot­tersebutka­ramluar pantai San Diego, California kelmarin.
DISELAMATK­AN: Gambar serahan Jabatan Bomba San Diego melalui akaun Twitter rasmi mereka SDFD menunjukka­n para penyelamat menggunaka­n kenderaan penyelamat tebing Pengawal Penyelamat San Diego untuk menaikkan mangsa ke paras jalan raya selepasbot­tersebutka­ramluar pantai San Diego, California kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia