Utusan Borneo (Sabah)

F1: Hamilton menangi perlumbaan Grand Prix Portugal

-

PARIS: Hanya 1,000 penonton akan dibenarkan di gelanggang di Terbuka Perancis tahun ini, dengan kapasiti merangkumi 35 peratus, menurut Menteri Sukan Perancis, Jean-Michel Blanquer pada Ahad.

Jumlah maksimum itu bagaimanap­un boleh meningkat kepada 5,000 di tiga gelanggang utama dan had 65 peratus dari 9 Jun yang akan melibatkan lima hari terakhir kejohanan.

Kejohanan tenis Grand Slam Terbuka Perancis tahun ini dilewatkan seminggu dari jadual asal dan akan berlangsun­g dari 30 Mei hingga 13 Jun dengan penganjur berharap situasi COVID-19 di Perancis akan lebih baik untuk menambah kapasiti penonton.

Sebagai sebahagian dari usaha melonggark­an sekatan COVID-19, jumlah “had kapasiti adalah pada 35 peratus di gelanggang dengan jumlah maksimum 1,000 penonton setiap gelanggang,” kata Blanquer.

Kejohanan pada tahun lepas ditunda kepada empat bulan kerana pandemik dengan hanya sejumlah 1,000 penonton dibenarkan pada kejohanan itu setiap hari. — AFP

PORTIMAO: Pemandu pasukan Mercedes, Lewis Hamilton mempamerka­n pemanduan cemerlang untuk memenangi perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Portugal dan mengatasi pencabar terkuatnya, Max Verstappen pada Ahad.

Kemenangan ini adalah yang ke-97 dalam kerjaya Hamilton dan menjarakka­n kedudukan secara keseluruha­n pemandu berbanding Verstappen, pemandu pasukan Red Bull kepada lapan mata.

Di tempat ketiga ialah pemandu yang bermula di petak pertama, Valtteri Bottas yang juga rakan sepasukan Hamilton sementara Sergio Perez di tempat keempat untuk pasukan Red Bull.

“Ia adalah satu perlumbaan sukar dari segi fizikal dan mental. Saya tidak mempunyai permulaan yang baik dan juga hilang kedudukan di awal perlumbaan tetapi ia keputusan yang hebat pada akhirnya,” kata Hamilton.

“Hari ini tidak sempurna tetapi kami perlu kembali bersedia dengan cepat untuk perlumbaan di Sepanyol.”

Pada permulaan perlumbaan di Litar Antarabang­sa Algarve, Bottas mendahului Hamilton dari selekoh pertama dan menjelang akhir pusingan pertama, kereta keselamata­n dimasukan selepas dua pemandu pasukan Alfa Romeo, Kimi Raikkonen dan Antonio Giovinazzi berlanggar sesama mereka.

Bottas kembali mendahului apabila perlumbaan disambung semula tetapi pada pusingan ketujuh, beliau melihat Verstappen memintas Hamilton ke tangga kedua.

Tetapi empat pusingan selepas itu, Verstappen melakukan kesilapan, membolehka­n Hamilton kembali

MILAN: Ribuan penyokong berkumpula­n di jalan-jalan di kota Milan pada Ahad ketika kelab Inter Milan memenangi kejuaraan Serie A Itali yang pertama mereka dalam 11 tahun, sekali gus menamatkan penguasaan Juventus selama sembilan tahun berturuttu­rut.

Skuad kendalian Antonio Conte itu mengesahka­n kejuaraan liga ke-19 dalam sejarah kelab selepas pencabar terdekat, Atalanta, hanya mampu seri 1-1 di Sassuolo, menyebabka­n Inter memiliki kelebihan 13 mata di singgahsan­a liga dengan baki empat ke kedudukan kedua sebelum berjaya memintas pada awal pusingan ke-20.

Verstappen lebih awal memasuki pit untuk menukar tayar pada pusingan ke-26 dengan Bottas menyusul tidak lama selepas itu dan diikuti perlawanan musim ini.

Conte memulakan rekod cemerlang Juventus apabila memenangi tiga kejuaraan liga yang pertama dari 2012 hingga 2020.

Jurulatih berusia 51 tahun itu menjadi jurulatih Inter pada 2019 dan menjulang trofi selepas menduduki tangga kedua musim lepas.

“Kejayaan ini adalah salah satu pencapaian terbesar dalam kerjaya saya,” kata Conte, yang juga memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris bersama Chelsea pad 2017.

“Ia bukan pilihan mudah

Hamilton.

Dengan berbaki 13 pusingan, Hamilton berjaya memintas Perez untuk kembali mendahului perlumbaan dan dari situ, beliau tidak menoleh ke belakang.

“Saya fikir Max melakukan untuk saya pergi ke Inter, pada satu masa apabila pasukan ini tidak biasa dengan kemenangan. Mereka juga musuh ketat Juventus, bekas kelab saya.”

Inter kini adalah pasukan kedua paling berjaya di Itali, satu kejuaraan liga mengatasi kelab jirannya, AC Milan tetapi masih jauh di belakang Juventus yang memenangi 36 kejuaraan liga.

Inter belum memenangi kejuaraan liga sejak kempen bersejarah di bawah bimbingan Jose Mourinho ketika Inter memenangi tiga kejuaraan – Serie A, Piala Itali dan Liga satu kesilapan dan ia memberi kesan kepada perlumbaan. Saya harus memintas Valtteri sebelum tayar saya hilang cengkaman dan saya berjaya memintas pada selekoh pertama,” tambah Hamilton.

“Kami tidak berada di tahap terbaik di sini tetapi kami akan lihat apa yang boleh kami lakukan di Barcelona,” kata Verstappen, yang merujuk kepada perlumbaan di Sepanyol hujung minggu ini.

Red Bull muncul pencabar serius kepada Mercedes sejak beberapa tahun lalu tetapi Mercedes kelihatan berjaya mencari penyelesai­an untuk menangani cabaran Red Bull.

Dan selepas tiga perlumbaan setakat musim ini, Hamilton menang dua kali selepas kali pertama di Bahrain, dengan Verstappen muncul juara di Imola.

Berada di tangga ketiga keseluruha­n ialah Lando Norris dari pasukan McLaren, yang menduduki tempat kelima.

Beliau mengatasi pemandu Ferrari, Charles Leclerc, dengan dua pemandu Alpine, Esteban Ocon dan Fernando Alonso, Daniel Ricciardo (McLaren) dan Pierre Gasly (Alpha Tauri) melengkapk­an 10 pemandu teratas yang menamatkan perlumbaan. — AFP

Juara-Juara pada 2010.

Kejuaraan terakhir mereka ialah Piala Itali pada 2011 dan mereka gagal layak ke Liga Juara-Juara selama enam musim sebelum Luciano Spalletti membawa mereka kembali ke kejohanan elit kelab Eropah pad 2018.

Conte adalah jurulatih ke-13 sejak Mourinho dan kelab sudah bertukar pemilik sebanyak dua kali.

“Ia sangat emosional dan satu masa yang istimewa untuk semua orang yang terlibat dalam projek ini,” kata presiden Inter, Steven Zhang. — AFP

 ??  ?? PRESTASI UNGGUL: Hamilton keluar dari kenderaann­ya selepas tamat perlumbaan Formula 1 Grand Prix Portugal di Litar Antarabang­sa Algarve di Portimao.
PRESTASI UNGGUL: Hamilton keluar dari kenderaann­ya selepas tamat perlumbaan Formula 1 Grand Prix Portugal di Litar Antarabang­sa Algarve di Portimao.
 ??  ?? ‘LAUTAN MANUSIA’: Penyokong berkumpul di Piazza Duomo bagi meraikan kejayaan Inter Milan yang dinobatkan juara Serie A Itali.
‘LAUTAN MANUSIA’: Penyokong berkumpul di Piazza Duomo bagi meraikan kejayaan Inter Milan yang dinobatkan juara Serie A Itali.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia