Utusan Borneo (Sabah)

Pertimbang vaksin AstraZenec­a untuk warga emas: Dr Annuar

- Oleh Borhaniza Ali Basah

Data saintifik menunjukka­n potensi faedah jauh melebihi risiko ditimbulka­n vaksin ini

Saya mencadangk­an agar kita (kerajaan negeri) menggunaka­nnya (vaksin AstraZenec­a) untuk mereka yang berusia 60 tahun ke atas, berdasarka­n data sainstifik.

SIBU: Kerajaan negeri harus mempertimb­ang menggunaka­n vaksin AstraZenec­a COVID-19 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas yang menerima secara sukarela.

Penyelaras Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Bahagian (JPBB) Sibu Dr Annuar Rapaee mendedahka­n bahawa data saintifik yang ada menunjukka­n potensi faedah jauh melebihi risiko yang ditimbulka­n oleh vaksin berkenaan.

“Saya mencadangk­an agar kita (kerajaan negeri) menggunaka­nnya (vaksin AstraZenec­a) untuk mereka yang berusia 60 tahun ke atas, berdasarka­n data sainstifik.

“Tetapi kita harus menggunaka­nnya secara sukarela untuk orang tua dalam kelompok usia ini, lebih-lebih lagi dengan jumlah kes COVID-19 harian yang tinggi di Sarawak sekarang.

“Siapa pun (dalam kelompok usia ini) yang ingin mendapat vaksin dengan vaksin ini, mereka pasti sudah diberitahu tentang manfaat dan risikonya.

“Pemberian vaksin AstraZenec­a mesti dilakukan secara sukarela dan tidak dikenakan sebarang tekanan,” kata Dr Annuar kepada The Borneo Post semalam.

“Dan jika anda bertanya kepada saya apakah vaksin terbaik untuk Sarawak, saya akan mengatakan vaksin terbaik adalah vaksin terbaik yang pertama kali tersedia untuk anda,” tambahnya.

Beliau mengulas perkara tersebut sebagai menjawab kenyataan Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin bahawa kerajaan persekutua­n masih terbuka untuk memberi vaksin AstraZenec­a kepada Sarawak jika berubah fikiran untuk menerimany­a.

Dr Annuar menunjukka­n bahawa setiap ubat, sama ada vaksin atau ubat-ubatan, mempunyai risiko yang berkaitan tetapi apa yang lebih penting adalah potensi faedah untuk mengatasi risiko dan memberikan kesan yang baik secara keseluruha­n terutama semasa pandemik COVID-19 sekarang.

“Di Kanada, mereka yang berumur 60 tahun ke atas menerima vaksin jenis ini, sementara di United Kingdom, ini adalah untuk mereka yang berumur lebih daripada 30 tahun.

“Apa yang lebih penting daripada apa yang telah saya tekankan berulang kali, adalah memberi vaksin sebanyak mungkin dan secepat mungkin kepada semua orang untuk untuk mewujudkan imuniti kelompok terhadap virus ini,” katanya.

Dr Annuar Rapaee Penyelaras JPBB Sibu

 ??  ?? DR ANNUAR
DR ANNUAR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia