Utusan Borneo (Sabah)

Membina insinerato­r kunci pengurusan mampan sisa pepejal

-

PADA tahun 2005, 75% sisa pepejal dikumpulka­n sementara bakinya dibuang oleh pihak lain, termasuk melalui pembuangan sampah secara haram.

Hampir 95% sampah yang terkumpul kemudian dibawa ke sekitar 120 kemudahan pelupusan sisa pepejal di seluruh Semenanjun­g.

Menurut Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan, sekitar RM430 juta (US$104 juta) telah dibelanjak­an untuk menutup hanya 17 dari 165 tempat pembuangan sampah yang ada, dan mempromosi­kan pembuangan sisa pepejal ke tempat pembuangan sampah.

Sampah perbandara­n yang dihasilkan setiap hari telah meningkat dua kali ganda – dari 19,000 tan sehari pada 2005 kepada 38,142 tan sampah sehari pada 2018, menurut Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersiha­n Awam (SWCorp).

Ini bermakna penjanaan sisa pepejal per kapita sekitar 0.8kg seorang sehari pada 2005 berbanding purata 1.17kg seorang sehari pada 2018.

Pada masa ini, tapak pembuangan dan pelupusan sampah merupakan pilihan utama pengurusan sisa pepejal untuk Malaysia, kerana infrastruk­tur sampah tidak dibangunka­n dengan baik.

Pihak berkuasa tempatan yang bertanggun­gjawab untuk pengurusan sisa pepejal mengalihka­n pengumpula­n dan pelupusan sisa pepejal kepada syarikat swasta.

Namun, kebergantu­ngan pada tapak pembuangan sampah merupakan kaedah kurang mampan kerana tanah lebih diperlukan untuk tujuan lain kerana pembanguna­n ekonomi yang pesat dalam dua dekad terakhir ini dan tapak pembuangan serta pelupusan sisa pepejal adalah satu sumber pencemaran di mana sisa buangan biodegrada­si dan bukan biodegrada­si mengeluark­an gas beracun seperti metana ke udara dalam proses penguraian yang memakan masa bertahun-tahun – dari 100 hingga 500 tahun.

Satu lagi unsur pengurusan sisa pepejal yang mampan ialah melalui pelaksanaa­n konsep ekonomi pekeliling (circular economy) – diguna pakai China sebagai dasar nasional dalam rancangan lima tahun ke-11 bermula pada 2006.

Inti pati konsep ekonomi pekeliling didasarkan pada prinsip merancang penghapusa­n sisa dan pencemaran, memastikan produk dan bahan digunakan seberapa lama mungkin, dan menjana semula sistem semula jadi.

Usaha Singapura menerapkan ekonomi pekeliling berdasarka­n strategi serampang tiga mata boleh dicontohi banyak negara – penguranga­n sisa; mengitar semula apa yang tidak dapat dikurangka­n; dan menjana tenaga melalui pelupusan sisa pepejal dengan menggunaka­n insinerato­r untuk mengurangk­an jumlah sampah.

Ia disebut penjanaan tenaga dari sisa pepejal (waste-to-energy) kerana haba akibat pembakaran sisa dapat dimanfaatk­an untuk menjana tenaga elektrik untuk kegunaan domestik.

Singapura membakar lebih dari 2.8 juta tan sampah setahun, meningkat daripada 2.4 juta tan pada tahun 2000.

Perkara berikutnya yang difokuskan oleh Republik itu adalah bagaimana menggunaka­n kembali abu pembakaran, dan mengubahny­a menjadi pasir – yang diungkapka­n dengan nama NEWSand – untuk tujuan pembinaan, sehingga menutup gelung sampah yang dianjurkan oleh ekonomi pekeliling.

Sisa abu di bahagian bawah insinerato­r setelah sisa pepejal dibakar sememangny­a toksik tetapi ia berpotensi

JAMARI digunakan setelah dirawat untuk memastikan­nya sesuai untuk tujuan pembinaan.

Ini dilakukan dengan mengeluark­an lebih 200 tan logam sehari dari abu bawah insinerato­r. Singapura kini sedang melakukan proses rawatan untuk menjadikan abu itu sesuai dengan piawaian persekitar­an untuk aplikasi pembinaan.

Dengan menggunaka­n kembali abu dasar insinerato­r itu, permintaan untuk ruang pembuangan sampah dapat dikurangka­n dan jangka hayat tapak pembuangan diperpanja­ng.

Di Malaysia, naratif penggunaan insinerato­r masih berkisar pada gas toksik yang dikeluarka­n ke udara melalui cerobong asap, dan membina insinerato­r melibatkan pengeluara­n modal yang besar. Ini adalah hujah yang ketinggala­n zaman.

Terdapat langkah-langkah pengawalan pencemaran yang sangat ketat di loji penjanaan tenaga dari sisa pepejal (WTE) – sepertiga proses pembakaran ditujukan untuk sistem rawatan gas serombong untuk kawalan pencemaran.

Gas serombong itu melalui pemendap elektrosta­tik untuk menghilang­kan 99.7% habuk. Ia kemudian melalui penapis beg katalitik di mana dioksin – bahan pencemar yang sangat toksik yang merupakan karsinogen kuat hasil dari pembakaran bahan plastik – diubah menjadi karbon dioksida dan air.

Oleh itu, pelepasan akhir dari cerobong asap insinerato­r bersih dan ini adalah piawaian yang digunakan oleh insinerato­r di Singapura dan negara maju seperti Switzerlan­d dan Jerman.

Singapura juga akan melancarka­n loji sisa-ketenaga bersepadu yang kelima, yang akan menyepaduk­an pengurusan air dengan sisa ke tenaga.

Membina loji baharu ini akan membolehka­n loji yang lebih usang dan kurang cekap diganti, lantas mengurangk­an jejak karbon yang bermakna jumlah sisa yang sama dapat menghasilk­an dua kali ganda jumlah tenaga.

Sisa makanan yang dikumpulka­n juga dapat dicerna bersama lumpur air bekas dari air buangan yang dapat membantu meningkatk­an jumlah biogas yang dihasilkan, dan seterusnya jumlah penjanaan tenaga elektrik.

Dengan semua kelebihan ini dalam bentuk penjanaan tenaga, menggunaka­n semula abu insinerato­r untuk membuat bahan binaan, dan menyepaduk­an pengurusan air dengan sisa ke tenaga, faktor kos menjadi kurang ketara.

Lebih-lebih lagi, insinerato­r berfungsi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu dan 365 hari setahun tanpa mengira cuaca – panas, hujan, kilat, ribut petir atau banjir – yang bermakna setiap hari banyak sisa sampah dikurangka­n secara drastik – 90% dengan 10% baki abu.

Malah, seorang pencipta Malaysia dilaporkan telah mereka cipta insinerato­r lebih kecil untuk pengurusan sampah perbandara­n yang menggunaka­n tenaga solar serta dapat merawat gas serombong dan pada masa sama, dapat mengubah abu menjadi baja organik dengan hanya menambahka­n habuk papan. Baja ini sangat berguna bagi mereka yang terlibat dalam pertanian bandar.

Insinerato­r yang dikenali dengan nama ‘The Asher’ sedang dieksport ke negaranega­ra seperti China, Indonesia, Filipina, Dubai dan Singapura.

Mungkin apa yang diperlukan adalah untuk perkongsia­n swasta-awam membina satu insinerato­r di setiap negeri di Malaysia yang sebenarnya sedang dalam perancanga­n tetapi ditentang oleh pencinta alam semata-mata untuk menentang.

Jika harganya sangat besar sehingga kita tidak dapat membina insinerato­r besar untuk mendapatka­n skala ekonomi seperti yang dilakukan Singapura, maka Malaysia dapat mengikuti model Jepun dalam penggunaan sampah menjadi tenaga dengan membina ratusan insinerato­r yang lebih kecil, di mana setiap wilayah dan perbandara­n mempunyai tanggungja­wab untuk melupuskan pembaziran­nya sendiri.

Tetapi sebelum kita mengikuti mana-mana negara, kita harus menilai senario unik kita sendiri dengan melihat landskap sampah kita dan menyesuaik­an model yang kita pinjam dengan keadaan khusus di Malaysia. - (Artikel oleh Jamari Mohtar, Pengarah Media & Komunikasi, EMIR Research)

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia