Utusan Borneo (Sabah)

Patuhi harga ditetapkan SHMMP Hari Raya Puasa: KPDNHEP

-

SIBU: Para peniaga di sini diingatkan agar mematuhi harga kawalan barang yang disenaraik­an dalam Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Hari Raya Puasa oleh Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Ketua KPDNHEP Cawangan Sibu Kelyn Bolhassan@Haliward berkata, mana-mana peniaga yang ingkar dengan peraturan di bawah Skim Harga Maksimun Musim Perayaan (SHMMP) itu akan diambil tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011.

Katanya, pemeriksaa­n akan terus dilakukan sepanjang tempoh penguatkua­saan SHMMP Hari Raya Aidilfitri yang bermula 21 April lalu hingga 20 Mei ini.

“Jadi kita minta para peniaga ini agar menurunkan harga barang yang telah disenaraik­an di bawah skim tersebut,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Kellyn berkata, pihaknya akan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang gagal mematuhi peraturanp­eraturan di bawah skim ini.

Ujar beliau, peniaga hendaklah mematuhi arahan yang dikenakan dan mengamalka­n sikap beretika dalam menguruska­n perniagaan.

Pada masa sama tambahnya, pengguna juga hendaklah mengetahui tanggungja­wab dan menggunaka­n hak mereka.

“Turut diingatkan agar pengeluar, pemborong dan peruncit tidak menaikkan hargasecar­amendadaks­elepas berakhirny­a pelaksanaa­n skim ini,” jelasnya.

Katanya, jika didapati ada peniaga yang tidak mematuhi undang-undang berkenaan dengan skim ini, pengguna boleh menyalurka­n aduan kepada kementeria­n melalui aplikasi telefon pintar Ez ADU, laman sesawang eaduan.kpdnhep.gov.my, emel ke alamat e-aduan@ kpdnhep.gov.my, lapor atau hadir ke Pejabat KPDNHEP Cawangan Sibu di Tingkat 1, Wisma Persekutua­n Blok 3 atau menghubung­i nombor telefon Pejabat KPNDHEP Cawangan Sibu di talian 084335622 atau WhatsApp ke 019-2794317.

 ??  ?? PANTAU: Seorang pegawai penguat kuasa KPDNHEP kelihatan memeriksa harga ayam di sebuah premis perniagaan.
PANTAU: Seorang pegawai penguat kuasa KPDNHEP kelihatan memeriksa harga ayam di sebuah premis perniagaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia