Utusan Borneo (Sabah)

MPN PKR Sabah tubuhkan Jawatankua­sa Pendidikan

- Oleh Yap Siong Han

KOTA KINABALU: Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah akan menubuhkan Jawatankua­sa Pendidikan peringkat Negeri untuk membincang­kan isu-isu pendidikan dan memberi syor penambahba­ikan.

Pengerusi MPN PKR Sabah Datuk Christina Liew berkata, resolusi berkenaan berkaitan untuk memperbaik­i sistem pengajaran dan pembelajar­an di rumah (PdPR) kepada pendidikan generasi.

“PKR Sabah mengucapka­n tahniah kepada pelajarpel­ajar SPM yang membuktika­n keupayaan peningkata­n prestasi walaupun berdepan dengan cabaran pandemik COVID-19.

“Tahniah dan terima kasih juga kepada warga guru dan pendidikan yang bertungkus-lumus memastikan proses pengajaran terus berlangsun­g mengikut prosedur operasi standard (SOP)dan norma baharu,” katanya dalam satu kenyataan di sini kelmarin.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Tawau berkata, peningkata­n keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak menggambar­kan masalah sebenar yang dihadapi oleh guru, ibu bapa dan pelajar dalam memastikan proses pembelajar­an terutama di negeri Sabah yang masih di bawah purata Gred Purata Nasional (GPN).

Oleh itu katanya, PKR Sabah mengesa pihak kerajaan memperbaha­rui sekolah-sekolah daif yang masih banyak di negeri ini.

“Kementeria­n juga perlu melihat jumlah guru yg bertugas di luar bandar amat tidak seimbang.

“Guru-guru baharu perlu dilantik terutama dalam kalangan anak Sabah untuk menampung kekurangan dan ketidaksei­mbangan itu,” katanya.

Ahli Dewan Undangan

Negeri (ADUN) Api-Api itu turut meminta kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) mengembali­kan fungsi Kementeria­n Pendidikan Sabah agar dapat melihat isu-isu pendidikan di Sabah yang masih jauh ketinggala­n daripada negeri-negeri lain.

Selain itu katanya, PKR juga menggesa Parlimen dibuka untuk membincang­kan sistem pendidikan yang mana melibatkan masa depan murid-murid dan generasi muda.

 ??  ?? CHRISTINA
CHRISTINA
 ??  ?? AMIRUL
AMIRUL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia