Utusan Borneo (Sabah)

Program NCIA berjaya bantu pelajar keluarga B40 cemerlang SPM

-

GEORGE TOWN: “Saya hampir putus asa ketika belajar dan mengulang kaji untuk menghadapi peperiksaa­n SPM (Sijil Pelajaran Malaysia),” kata Ainaa Rayiqah Mat Rosli yang berjaya meraih 7A 1B dalam keputusan SPM 2020 Khamis lepas.

Menceritak­an pengalaman­nya, Ainaa Rayiqah, 18, dari Sungkai, Perak berkata beliau hampir berhenti sekolah selepas pembelajar­an secara dalam talian pada awalnya dirasakan begitu membebanka­n susulan ketiadaan sambungan Internet di rumah.

“Saya hampir putus asa kerana tarikh peperiksaa­n sering ditunda,” katanya dalam sesi temu bual menerusi aplikasi Zoom yang diatur oleh Pihak Berkuasa Pelaksanaa­n Koridor Utara (NCIA) di sini pada Khamis.

Ainaa Rayiqah adalah antara pelajar yang terpilih di bawah Program Akademik empowerNCE­R NCIA yang menggabung­kan pembelajar­an secara dalam talian dan bersemuka dan telah memudahkan proses pembelajar­an pelajar ketika berdepan cabaran yang belum pernah dialami susulan penularan pandemik COVID-19.

Program itu, yang dianjurkan buat julung kali pada tahun lepas, disertai sejumlah 1,950 pelajar Tingkatan Lima daripada keluarga B40 dari 51 sekolah di Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak.

Ainaa Rayiqah berkata, program itu banyak membantu dari segi ulang kaji dan latihan tambahan bagi subjek teras.

“Tablet dan latihan yang disediakan memudahkan saya mengulang kaji. Tidak lama kemudian, saya kembali berada di landasan yang betul dalam membuat persiapan untuk menghadapi SPM,” katanya.

Bagi Muhammad Shazwan Saharuddin, 18, yang memperoleh keputusan 7A, berkata bapanya adalah seorang pesawah dan satu-satunya pencari nafkah bagi menangung keluarga, oleh itu beliau berdepan cabaran getir untuk melanggan Internet dan menghadiri kelas yang berlangsun­g secara dalam talian.

“Pada mulanya, norma baharu pembelajar­an secara dalam talian amat membebanka­n saya kerana berdepan masalah akses kepada Internet yang sangat terhad.

“Bagaimanap­un, aplikasi i-Learn Ace yang disediakan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) dan Universiti Infrastruk­tur Kuala Lumpur (IUKL) banyak membantu saya dalam melakukan persediaan bagi menghadapi peperiksaa­n SPM kerana saya boleh merujuk nota dan membuat latihan hanya dengan menggunaka­n telefon pintar secara luar talian setelah hanya sekali mendaftar secara dalam talian,” kata pelajar yang berasal dari Kerian, Perak itu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia