Utusan Borneo (Sabah)

Penganggur didakwa seret kucing

-

TELUK INTAN: Seorang penganggur mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini semalam atas pertuduhan menyeret seekor kucing di atas jalan di Kampung Attaduri, Langkap di sini, pada 3 Jun lepas.

Azizul Salahuddin, 46, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan terhadapny­a dibacakan di hadapan Majistret Adilah Mokhtar.

Dia didakwa secara tidak munasabah menyebabka­n penderitaa­n kepada haiwan itu dengan menyeretny­a di atas jalan di Jalan Attaduri, Langkap di sini pada 6.30 petang, 3 Jun lepas.

Pertuduhan mengikut Seksyen 29(1)(a) Akta Kebajikan Haiwan 2015 yang membawa hukuman denda tidak kurang daripada RM20,000 dan tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya Nor Azimah Che Ismail manakala peguam S. Kumaresan daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) mewakili tertuduh.

Mahkamah membenarka­n Azizul diikat jamin RM3,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 14 Julai untuk sebutan semula kes.

Sebelum ini, Ketua Polis Daerah Hilir Perak ACP Ahmad Adnan Basri berkata lelaki itu ditahan ketika hadir untuk menyerah diri untuk membuat laporan penafian selepas diberitahu keluargany­a berkaitan video yang tular di laman media sosial di Balai Polis Langkap pada kira-kira jam 9.15 malam, 4 Jun.

Rakaman tular berdurasi 34 saat itu memaparkan seorang lelaki menyeret seekor kucing dengan menunggang motosikal dan mendapat kecaman netizen yang mahu lelaki tersebut diambil tindakan sewajarnya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia