Utusan Borneo (Sabah)

Tiada tercicir, kerajaan akan terus bantu rakyat: PM

- Oleh Adriana Mroon Ambrose

KUALA LUMPUR: Seiring dengan objektif Keluarga Malaysia, kerajaan akan terus memberikan bantuan kewangan, pekerjaan dan insentif latihan untuk melindungi serta membuka lebih banyak peluang kepada rakyat dalam agenda pembanguna­n nasional.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Keluarga Malaysia merangkumi semangat negara ketika pihaknya terus fokus pada agenda pembanguna­n nasional dan memastikan sesama rakyat Malaysia dijaga.

“Ini adalah komitmen saya bahawa pemulihan negara daripada pandemik ini akan merangkumi semua dan inklusif,” katanya dalam ucapan pada majlis penutup Forum Pekerjaan Awam Antarabang­sa (IPEF) 2021 yang diadakan secara maya, Rabu lalu.

Teks ucapan perdana menteri dibacakan oleh Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan.

Tambah Ismail, rakyat sudah mula menyesuaik­an diri dengan norma baru dalam semua aspek kehidupan ketika pandemik COVID-19.

“Sehubungan itu, beberapa langkah jangka pendek dan jangka panjang perlu diambil untuk mempercepa­t transforma­si di pasaran buruh.

“Perkembang­an pasaran pekerja aktif yang inklusif harus merangkumi strategi penyatuan semula dan ini adalah strategi yang merupakan bahagian penting dari setiap inisiatif yang bertujuan untuk melindungi perlindung­an keselamata­n sosial.

“Penglibata­n setiap lapisan masyarakat, termasuk majikan, pekerja dan pencari kerja, graduan dan belia, diperlukan untuk menghadapi krisis yang belum pernah terjadi sebelumnya. Oleh itu, setiap pihak mesti memainkan peranan dan tanggungja­wab mereka secara bersama.

“Kepada semua pencari kerja Malaysia yang menghadiri pekerjaan secara maya di MyFutureJo­bs Career Fair, saya doakan semua yang terbaik, dan semoga berjaya,” katanya.

IPEF 2021 merupakan forum antarabang­sa pertama dalam perkhidmat­an pekerjaan awam sejak Malaysia menjadi ahli Persatuan Perkhidmat­an Pekerjaan Awam Dunia atau WAPES, menerusi Perkeso pada tahun 2018.

 ??  ?? ISMAIL SABRI
ISMAIL SABRI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia