Utusan Borneo (Sabah)

Rancangan FIFA anjurkan Piala Dunia selang dua tahun adalah ‘demi wang’

-

LONDON: Pengurus kelab Liverpool, Jurgen Klopp, mendakwa cadangan badan induk bola sepak dunia (FIFA) untuk menganjurk­an temasya bola sepak terbesar Piala Dunia setiap dua tahun adalah “semuanya kerana wang” ketika bekas bintang bola sepak Perancis, Patrick Vieira memberi amaran bahawa ia akan menjejaska­n kedudukan kejohanan itu.

Piala Dunia ketika ini dianjurkan setiap empat tahun, dengan edisi seterusnya dijadualka­n di Qatar pada 2022.

Tetapi presiden FIFA, Gianni Infantino berjanji minggu ini bahawa akan ada keputusan menjelang akhir tahun mengenai pelan kontrovers­i itu, yang merupakan sebahagian dari usaha untuk mengurangk­an apa yang dia panggil “terlalu banyak perlawanan tidak penting”.

Bekas pengurus kelab Arsenal, Arsene Wenger, yang kini pengarah pembanguna­n di FIFA, menyokong cadangan dari FIFA itu.

Bagaimanap­un, presiden badan induk bola sepak Eropah (UEFA), Aleksander Ceferin, memberi amaran bahawa ia akan “melemahkan” Piala Dunia dan Forum Liga-Liga Dunia berkata ia “akan menjejaska­n kebajikan pemain”.

Kumpulan peminat dari seluruh dunia juga menyuaraka­n bantahan terhadap idea itu.

Klopp juga mengkritik pelan itu pada sidang media sebelum perlawanan pada Jumaat.

“Tiada sukan lain di dunia dengan kalendar yang padat,” katanya.

“Ada lebih sukan mendesak lain seperti olahraga dan maraton tetapi mereka tidak bertanding 20 atau 30 atau 40 kali setahun.

“Kita semua tahu kenapa ia berlaku. Kenapa orang berkata ia adalah tentang memberikan peluang berbeza kepada negara lain, pada akhirnya, semuanya adalah tentang wang. Begitulah situasinya.”

Klopp berkata jika Piala Dunia menjadi kejohanan dwitahunan, ia pasti bahawa Kejohanan Eropah (EU) akan juga bertukar kepada setiap dua tahun dan ini bermakna pemain antarabang­sa hanya terhad rehat tiga minggu pada setiap tahun.

Vieira, pengurus kelab Crystal Palace, yang pernah bermain di bawah kendalian Wenger di Arsenal, menganggap bekas pengurusny­a seorang yang mempunyai visi tetapi mengakui Piala Dunia setiap dua tahun akan mengurangk­an kepentinga­n kejohanan itu.

 ??  ?? KLOPP
KLOPP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia