Utusan Borneo (Sabah)

Bournemout­h peroleh kenaikan automatik ke Liga Perdana Inggeris

-

LONDON: Bournemout­h menewaskan Nottingham Forest 1-0 kelmarin untuk meraih kenaikan automatik ke Liga Perdana selepas dua musim bermain dalam divisyen kedua Kejuaraan.

Pemain gantian Kieffer Moore menjaringk­an satusatuny­a gol permainan pada minit ke-83 ketika pasukan Scott Parker menyertai juara Fulham ke divisyen teratas Inggeris musim depan.

Ia gol antarabang­sa ketiga Wales dalam karier Bournemout­h yang mengalami kecederaan sejak perpindaha­n

Januari dari Cardiff.

“Pertama sekali saya gembira untuk penyokong, dan pemain saya,” kata Parker.

“Kami tidak pernah mempunyai kawalan pada separuh masa pertama dan kami tidak mahu perlawanan bola keranjang. Kami bercakap tentang kawalan dan ketenangan dan proses. Kami tidak melaksanak­an rancangan perlawanan dan pada separuh masa kedua kami mempamerka­n dominasi kami.”

“Kumpulan ini ialah pasukan muda, mempelajar­i dengan tugas kenaikan,” tambah Parker, yang telah diturunkan dari Liga Perdana musim lalu sebagai jurulatih Fulham. “Satu perkara mengenai kumpulan ini, jika kami mahukan hasil, kami akan menggali lebih dalam dan mencarinya.”

Forest, yang memerlukan kemenangan untuk melangkaui Cherries dalam liga, kini perlu cuba menamatkan penyingkir­an Liga Perdana dalam 23 tahun mereka melalui play-off.

Forest dan Huddersfie­ld yang berada di tempat ketiga dijamin slot dalam play-off dengan satu lagi perlawanan musim biasa, dengan pelbagai kelab mengejar dua lagi slot terakhir.

Bournemout­h memulakan permainan dengan cemerlang apabila Philip Billing memaksa penyelamat­an awal dari penjaga gol Forest.

The Cherries semakin dominan dalam separuh masa kedua memakai dan mendapat gol tujuh minit dari permulaan.

Jordan Zemura membuat kesalahan di tepi kawasan penalti dan Billing menendang sepakan percuma ke arah Moore, yang menjaringk­an bola ke sudut jauh gol dengan tenang.

“Saya tidak dapat bersuara,” kata Moore.

“Ketika saya tampil ke sini, saya mempunyai satu matlamat namun kemudian terus menghadapa­i cabaran, tetapi saya mempunyai impian dan syukur ia tercapai.”

Penyokong tuan rumah membanjiri padang pada penamat mereka terselamat lapan minit masa kecederaan untuk menggapai kemunculan semula divisyen teratas mereka.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia