Utusan Borneo (Sabah)

Final ketiga Liga Juara-Juara bersama Liverpool detik istimewa: Klopp

-

VILLARREAL: Jurgen Klopp berkata, mara ke final Liga Juara-Juara ketiga dalam tempoh lima tahun bersama Liverpool terasa istimewa sama seperti kali pertama selepas pasukannya mempamerka­n perlawanan sengit bangkit kepada Villarreal semalam untuk kekal menghidupk­an harapan empat gelaran mereka.

Melangkah dengan 2-0 dari pusingan pertama separuh akhir mereka, Villarreal menentang dengan luar biasa di Estadio de la Ceramica selepas Boulaye Dia membuka gol pada minit ketiga dan Francis Coquelin menambah satu lagi untuk menyamakan kedudukan pada 2-2.

Tetapi Klopp memasukan Luis Diaz untuk Diogo Jota pada rehat untuk membangunk­an Liverpool dan ia berjaya, pasukan pelawat menjaringk­an tiga kali dalam 12 minit melalui Fabinho,

Diaz dan Sadio Mane untuk memastikan kemenangan 3-2 pada malam itu dengan kemenangan 5-2 secara agregat.

“Rasanya seperti final pertama kerana ia sentiasa begitu istimewa – ia ialah pertarunga­n kelab terbaik di dunia,” kata Klopp. “Segala hormat kepada Villarreal. Stadium yang indah dan apa yang mereka lakukan di sini amat luar biasa. Rasanya begitu istimewa kerana ia amat sukar bagi kami.

“Ia kemenangan besar bagi anak-anak didik saya. Sebelum perlawanan saya berkata bahawa raksasa mentaliti sudah tiba di bandar. Saya tidak mahu kami mempertaha­nkan keputusan tetapi datang untuk menang, dan ia berlaku pada separuh masa kedua.”

Liverpool kini menanti pemenang separuh akhir kedua antara Real Madrid dan Manchester City, yang bertemu di Santiago Bernabeu pada Khamis dengan City mendahului 4-3 dari pusingan pembuka minggu lalu.

“Bukan mudah untuk mara ke final dan memandangk­an ini kali ketiga dalam tempoh lima tahun, ia sesuatu luar biasa daripada kumpulan pemain ini,” kata Andy Robertson dari Liverpool. “Sebagai peminat dan pemain, kita tidak boleh memandang ringan hari seperti ini.”

City atau Madrid akan menawarkan ujian yang lebih hebat daripada Villarreal, tetapi selepas pengalaman yang pedih di Anfield minggu lalu, pasukan Unai Emery menampilka­n persembaha­n yang bersemanga­t yang menggegark­an Liverpool, lantas membuktika­n bagaimana mereka membenam Juventus dan Bayern Munich untuk mara ke separuh akhir.

“Saya tidak menyesal,” kata Emery. “Kami telah belajar cara untuk bersaing dengan pasukan terbaik. Terdapat beberapa jawapan yang tidak dapat kami temui.

Liverpool cuai, mungkin leka, pada separuh masa pertama tetapi amat sensasi pada babak kedua. Diaz, yang bermula di bangku simpanan, menjadi kunci kebangkita­n.

“Dia memang istimewa,” kata Robertson. “Bakat yang dia miliki, kehendak dia untuk menang. Dia sesuai dengan kami. Dia membuat perbezaan besar.”

Sepanduk yang dipasang di belakang gol Villarreal bertulis “90 minit dari impian kami” sementara sebelum permainan bermula jurucakap stadium berteriak “boleh, kemunculan semula boleh!”

 ?? — Gambar AFP ?? TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan separuh akhir pusingan kedua Liga Juara-Juara di antara Liverpool dan Villarreal di Stadium La Ceramica di Villarreal.
— Gambar AFP TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan separuh akhir pusingan kedua Liga Juara-Juara di antara Liverpool dan Villarreal di Stadium La Ceramica di Villarreal.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia