Utusan Borneo (Sabah)

Delegasi budaya Sarawak perkukuh hubungan dengan orang asal Sabah

-

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey G Kitingan menyifatka­n kehadiran rombongan 72 Dayak Sarawak di mana 60 daripada mereka memakai ‘Sirat’ sebagai menambahka­n lagi warna-warni pelancaran Pesta Kaamatan tahun ini.

Menurutnya, kehadiran mereka ke Sabah menunjukka­n perkaitan kukuh budaya kesyukuran tuaian padi yang mana di Sabah disambut melalui Kaamatan manakala di Sarawak melalui Gawai.

Sebaik tiba di Tambunan, rombongan yang diketuai Peter John Jaban itu disambut oleh Atama Katama, Duta Budaya Pertubuhan Antarabang­sa Dayak di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Rombongan berkenaan kemudian berarak ke Taman Pisompurua­n untuk mengetahui elemen budaya di Monumen Gombunan dan Tamadon.

Ketika bercakap kepada rombongan, Atama menyambut baik kehadiran mereka dengan menyifatka­nnya sebagai suatu ikatan persahabat­an dengan delegasi Sarawak yang melibatkan wanita dari Miri, Sibu, Lundu dan Kuching.

Di pintu masuk Memorial Tambunan, rombongan Sarawak dan Sabah disambut hangat dengan irama gong Tambunan.

“Bobolian dari MOPOT turut menjemput rombongan ke monumen untuk memberi penghormat­an tradisi ke atas ketokohan Gombunan dan Tamadon bagi menghargai sejarah Tambunan,” kata Atama.

Program diteruskan dengan majlis hidangan sireh pinang, menyedut tembakau tradisiona­l dan minum lihing sebagai simbol perpaduan orang asal Sabah dan Sarawak yang kemudian diikuti madah laungan kepahlawan­an tradisi.

Terdahulu, rombongan berkenaan yang berarak berkaki ayam dengan pakaian penuh tradisi disambut ratusan masyarakat Murut di Tenom ke venue yang dihoskan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemabong, Datuk Rubin Balang.

Kemudian rombongan itu mengunjung­i Batu Sumpah Keningau sebagai sebahagian daripada pembelajar­an budaya tentang sejarah perjuangan orang asal Sabah di Keningau ketika pembentuka­n Malaysia.

Rombongan berkenaan disertai orang ramai dan dikawal para anggota polis untuk menjamin keselamata­n selama berada di daerah-daerah pedalaman.

Rombongan budaya itu dijadual meneruskan lawatan dua hari ke Penampang

di mana penduduk Kipouvo menyaksika­n persembaha­n tarian, muzik, hidangan tradisiona­l orang asal Sarawak dan tatu suku etnik sebelum balik ke Miri 4 Mei.

Lawatan empat hari ke Sabah itu dilaksanak­an atas restu Menteri Pelanconga­n,

Industri Kreatif dan Persembaha­n Kesenian Sarawak

Datuk Sri Abdul Karim Rahman Hamzah.

 ?? ?? SAMBUTAN: Atama menyambut rombongan Peter John Jaban di Tambunan.
SAMBUTAN: Atama menyambut rombongan Peter John Jaban di Tambunan.
 ?? ?? BUDAYA BORNEO: Dayak Sarawak di Batu Sumpah Keningau.
BUDAYA BORNEO: Dayak Sarawak di Batu Sumpah Keningau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia