Utusan Borneo (Sabah)

Infantino: Pekerja asing bangga dengan hasil kerja binaan stadium mereka

-

PARIS: Presiden FIFA Gianni Infantino berkata pekerja asing bangga akan hasil kerja keras mereka apabila ditanya tentang keadaan pekerja yang membina stadium dan infrastruk­tur Piala Dunia di Qatar.

Infantino berkata pekerja berasa bangga untuk membina stadium untuk kejohanan tahun ini di negara Teluk itu.

Ketua badan pentadbir bola sepak dunia itu ditanya pada persidanga­n global Institut Milken di Los Angeles jika FIFA akan membuat “apa-apa jenis komitmen” bagi membantu keluarga pekerja yang meninggal dunia di Qatar.

Walaupun dia tidak menjawab soalan itu secara langsung, dia membentang­kan pengenalan gaji minimum dan hak pekerjaan yang ditambahba­ik di Qatar.

“Jangan lupa satu perkara apabila kita bercakap tentang topik ini, iaitu kerja, bahkan kerja keras,” kata Infantino.

“Amerika ialah sebuah negara imigresen. Ibu bapa saya juga berhijrah dari Itali ke Switzerlan­d.

“Apabila anda memberi pekerjaan kepada seseorang, walaupun dalam keadaan sukar, anda memberinya maruah dan kebanggaan. Ini bukan kerja amal. Anda tidak memberikan sesuatu kepada seseorang dan berkata, ‘OK, tinggal di mana kamu berada. Saya berasa baik kerana saya telah memberi kamu.’”

Infantino menjelaska­n bahawa tiga orang telah meninggal dunia dalam kerja pembinaan untuk stadium.

Infantino berkata: “Apabila ia melibatkan bangunan stadium Piala Dunia – kami sedang menyiasat perkara ini dengan entiti luar – sebenarnya terdapat tiga orang meninggal dunia.”

Beliau berkata pekerja lain “mungkin telah mati dalam kerja-kerja lain dan sebagainya dan FIFA bukanlah polis dunia atau bertanggun­gjawab terhadap semua yang berlaku di seluruh dunia.

“Tetapi terima kasih kepada FIFA, kami telah dapat mengenalpa­sti status kesemua 1.5 juta pekerja yang bekerja di Qatar.”

Qatar menyangkal jumlah kematian pekerja asing yang dilaporkan oleh beberapa media antarabang­sa dan mengatakan mereka telah memperkena­lkan satu siri pembaharua­n peraturan buruh sejak dipilih untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia.

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia