Utusan Borneo (Sabah)

Aksi Liga Europa lonjakkan jumlah penyokong Frankfurt kepada 100,000

-

BERLIN: Eintracht Frankfurt telah mencapai kejayaan dengan 100,000 penyokong, kelab Bundesliga mengumumka­n kelmarin pada malam separuh akhir Liga Europa mereka menentang West Ham.

Frankfurt hanya memerlukan seri menentang kelab Liga Perdana pada pusingan kedua Khamis.

Kemenangan 2-1 dari pusingan pertama bermakna Eintracht berada di ambang final Eropah buat kali pertama dalam 42 tahun, yang telah membantu meningkatk­an angka penyokong.

Bulan lalu, 30,000 peminat Eintracht pergi ke Barcelona untuk kemenangan suku akhir mereka ke atas gergasi Catalan itu.

“Jelas sekali kejayaan pasukan telah membantu kami – kedua-duanya memenangi Piala Jerman pada tahun 2018 dan kempen Eropah kami yang tidak dapat dilupakan,” kata presiden kelab Peter Fischer.

“Saya sangat bangga kami telah mencapai kejayaan istimewa ini.”

Angka itu bermakna Eintracht berada di ranking kelima antara kelab-kelab dua liga teratas Jerman di belakang Bayern Munich, Schalke, Borussia Dortmund dan Cologne.

Apabila Fischer menjadi presiden kelab pada tahun 2000, Eintracht mempunyai kurang daripada 5,000 pengikut.

“Dalam sidang media pertama saya, saya ditertawak­an apabila mengatakan bahawa 10,000 penyokong ialah salah satu matlamat saya,” tambahnya.

Orang ramai sekitar 48,000 dijangka hadir untuk pusingan tuan rumah menentang West Ham dengan sama ada RB Leipzig atau Rangers menunggu di final pada 18 Mei di Seville.

“Ini merupakan perlawanan paling penting musim ini dan kami mahu mara ke final,” kata pemain tengah Switzerlan­d Frankfurt, Djibril Sow pada sidang akhbar.

Jurulatih Frankfurt Oliver Glasner menjangkak­an perlawanan yang “sangat sukar” dan “suasana yang hebat” menentang lawan yang “akan mencuba segala-galanya”.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia