Utusan Borneo (Sabah)

Hamilton buka hampir semua perhiasan ketika sesi latihan

-

MIAMI: Selepas mengancam untuk meninggalk­an Grand Prix Miami sulung dengan isu barang kemas, Lewis Hamilton membuka hampir semua barang kemasnya ketika memandu dalam latihan kelmarin.

Keputusan untuk menguatkua­sakan peraturan tentang barang kemas dan seluar dalam telah menimbulka­n kontrovers­i dalam sidang akhbar pra-perlumbaan.

Hamilton mengancam untuk meluangkan hujung minggu bercuti di Miami sementara Sebastian Vettel mengatakan bahawa dia menganggap pemandu Inggeris itu “menjadi sasaran”.

Hamilton memakai tiga jam tangan, gelang, rantai dan tindik hidung dalam sidang akhbar dan berkata dia perlu “memotong telinga saya” untuk mengeluark­an anting-antingnya.

“Saya tidak boleh memakai apa-apa barang kemas lagi,” dia bergurau.

“Kami mempunyai pemandu ganti, jadi kami bersedia untuk hujung minggu. Banyak perkara yang perlu dilakukan di bandar ini jadi, saya baik-baik sahaja!” Hamilton berkata sekiranya dipaksa keluar dari perlumbaan.

Namun, selepas membuat ancamannya, dia membuka kebanyakan barang kemasnya, kecuali

tindik hidung, untuk sesi latihan.

Vettel memprotes dengan memakai seluar dalam di luar sut perlumbaan­nya.

Pengarah perlumbaan, Niels Wittich menulis dalam garis panduannya untuk perlumbaan Ahad bahawa barang kemas dan seluar dalam pemandu harus diperiksa, untuk memastikan mereka mematuhi piawaian keselamata­n kalis api FIA.

Dalam nota perlumbaan­nya, Wittich menulis: “Objek logam, seperti barang kemas, yang bersentuha­n dengan kulit boleh mengurangk­an perlindung­an penebat haba dan oleh itu boleh meningkatk­an risiko kecederaan lecur sekiranya berlaku kebakaran.”

Vettel berkata tindakan itu nampaknya ditujukan khas kepada Hamilton.

“Mungkin pada peringkat ini, ia lebih peribadi dan saya rasa ia disasarkan kepada Lewis,” kata Vettel.

Vettel dari Aston Martin mencadangk­an topik itu remeh.

“Kami bercakap mengenai seluar dalam juga, adakah ia perkara yang paling menarik yang boleh kita bincangkan?” dia bertanya.

“Wujud kebimbanga­n tentang keselamata­n, dan jika kereta terbakar, ia menyusahka­n.

“Tetapi, pada tahap tertentu ada kebebasan peribadi dan kami sudah cukup besar untuk membuat pilihan kami di luar kereta. Kita juga sudah cukup tua untuk membuat pilihan kami di dalam kereta.” Hamilton mengatakan perhiasann­ya tidak pernah menjadi masalah.

“Iaialahpla­tinumjadi ia bukan magnet dan ia tidak pernah menjadi isu keselamata­n. Saya sudah menjalani banyak imbasan MRI, dan saya tidak perlu mengeluark­an platinum saya.

Dia berkata dia memakai tiga jam tangan kerana mereka ditetapkan ke tiga zon waktu yang berbeza.

 ?? ?? HAMILTON
HAMILTON

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia