Utusan Borneo (Sabah)

‘Tiada kata-kata boleh membantu’ ringankan keperitan penyingkir­an Man City: Guardiola

-

LONDON: Pep Guardiola mengakui ‘tiada kata-kata boleh membantu’ meringanka­n keperitan penyingkir­an Manchester City daripada Liga Juara-Juara tatkala dia memberi tumpuan semula kepada cabaran gelaran Liga Perdana Inggeris.

City hampir menuntut tempat dalam perlawanan akhir menentang Liverpool sebelum Real Madrid mempamerka­n kebangkita­n yang menakjubka­n di Bernabeu pada hari Rabu.

Real menjaringk­an dua kali pada saat-saat akhir masa biasa dan akhirnya memenangi permainan 3-1 selepas masa tambahan, mara dari separuh akhir dengan 6-5 secara agregat.

Ditanya kelmarin apa yang dia katakan kepada pemainnya, Guardiola memberitah­u: “Kami tidak bercakap. Tidak ada kata-kata yang dapat membantu apa yang kami rasakan.

“Ini melibatkan masa, cuba tidur dan fikirkan matlamat. Kami akan bercakap esok.”

Jurulatih City itu kini perlu memberi semangat kepada anak buahnya dalam Liga City, yang mendahului Liverpool dengan hanya satu mata dengan berbaki empat perlawanan, menjadi tuan rumah kepada Newcastle pada Ahad, sehari selepas pasukan Jurgen Klopp bermain Tottenham.

“Kami tidak memikirkan gelaran, kami memikirkan Newcastle,” kata Guardiola.

“Itu harus diberi tumpuan. Kemudian Wolves, kemudian West Ham. Tidak perlu mendengar kata-kata orang tentang apa yang dapat kami capai.”

Guardiola, bercakap pada sidang akhbar pra-perlawanan­nya, dia bersemanga­t menyebelah­i anak buahnya selepas mereka tersandung di pentas Eropah.

City telah menguasai bola sepak Inggeris sejak sedekad yang lalu tetapi masih belum dinobatkan sebagai juara Eropah walaupun pelaburan besar dari pemilik Abu Dhabi mereka.

“Jika orang mengatakan ia satu kegagalan, saya tidak bersetuju,” kata Guardiola, yang pasukannya kalah dalam final Liga Juara-Juara tahun lalu kepada Chelsea.

“Pemain-pemain dalam skuad tahu betapa sukarnya. Tetapi mereka menerimany­a. Saya tidak akan berdebat.”

Guardiola, yang memenangi dua gelaran Liga JuaraJuara ketika mengendali­kan Barcelona, berkata Real berhak mendapat kemenangan mereka tetapi berikrar City tidak akan berputus asa dengan impian Liga JuaraJuara mereka.

“Pemain mahu bermain di final tetapi selepas kelab ini bersaing dengan Real, ia satu kegembiraa­n,” katanya.

“Saya mengucapka­n tahniah kepada Liverpool dan Madrid, mereka layak mendapatka­nnya. Musim depan kami cuba lagi dan jika tidak berjaya, kami cuba lagi.”

 ?? ?? GUARDIOLA
GUARDIOLA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia