Utusan Borneo (Sabah)

Rangnick bidas kesalahan beliau menafikan peluang Lingard ucap selamat tinggal kepada Old Trafford

-

LONDON: Pengurus sementara Manchester United, Ralf Rangnick telah membalas dakwaan bahawa dia bersalah kerana menafikan peluang Jesse Lingard untuk mengucapka­n selamat tinggal kepada Old Trafford.

Lingard dijangka akan pergi apabila kontraknya tamat pada bulan Jun, tetapi pemain tengah United itu tidak dapat mengucapka­n selamat tinggal kepada peminat selepas Rangnick meninggalk­annya di bangku simpanan untuk perlawanan terakhir kelab musim ini.

Rangnick memberikan masa bermain kepada Juan Mata, Nemanja Matic dan Edinson Cavani — semuanya dijangka meninggalk­an United pada penghujung musim terdekat — tetapi Lingard kekal sebagai pemain pengganti yang tidak digunakan untuk kemenangan 3-0 menentang Brentford pada Isnin.

Itu mendorong abang Lingard, Louie Scott untuk menyerang Rangnick di media sosial, bercakap tentang dua dekad perkhidmat­an pemain berusia 29 tahun itu sejak dia menyertai United sejak berusia tujuh tahun pada tahun 2000.

Lingard hanya membuat empat permulaan United musim ini selepas bersinar sebagai pemain pinjaman di West Ham musim lalu.

Tetapi Rangnick menegaskan keputusann­ya untuk tidak memilih pemain tengah England itu ketika menentang Brentford bukan perkara peribadi.

“Sebagai permulaan, dalam beberapa minggu terakhir di bawah kendalian saya, dia telah bermain lebih banyak permainan daripada biasa,” kata Rangnick kepada wartawan kelmarin.

“Kedua, pada hari perlawanan menentang Chelsea, dia meminta saya untuk melepaskan­nya dari permainan dan latihan pada hari berikutnya atas sebab keluarga.

“Inilah sebabnya. Aku harus mengambil keputusan antara Edinson Cavani dan Jesse Lingard.

“Saya mengambil keputusan untuk membawa masuk Edinson. Jika saya tidak menurunkan Edinson, orang lain mungkin akan berkata saya tidak mempunyai kelas kerana tidak membawa Cavani.

“Anda perlu mengambil keputusan dan ia tidak akan memuaskan semua orang. Ini ialah sebahagian daripada permainan.”

Lingard mungkin akan kembali untuk perjalanan United ke Brighton hujung minggu ini, dengan Marcus Rashford diketepika­n akibat bronkitis dan Jadon Sancho juga tidak sihat.

Sementara itu, Rangnick masih belum bercakap dengan Erik ten Hag, yang akan tiba dari Ajax untuk mengambil alih musim depan, tentang skuad United.

Rangnick merancang untuk membincang­kan hal kelab dengan penggantin­ya pada akhir kempen.

Ten Hag kendalian Ajax masih ada tiga perlawanan lagi ketika mereka cuba untuk memintas PSV Eindhoven dalam perlumbaan gelaran Belanda.

“Kami pasti akan bercakap pada akhir musim. Keduadua Erik dan saya sendiri mahu memberi tumpuan penuh kepada permainan yang cemerlang, dia mempunyai tiga perlawanan lagi dan akan melakukan segala-galanya untuk memenangi gelaran di Belanda,” kata Rangnick.

“Kami telah bersetuju bahawa kami akan berbual dan bercakap tentang semuanya pada akhir musim.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia