Utusan Borneo (Sabah)

Chiellini ucap selamat tinggal kepada Juventus

-

TURIN:Giorgio Chiellini mengucapka­n selamat tinggal kepada peminat Juventus kelmarin dalam perlawanan terakhirny­a untuk pasukan gergasi Turin, perlawanan seri 2-2 yang mengecewak­an yang memberi Lazio tempat di Liga Europa selepas Sergej Milinkovic-Savic menyamakan kedudukan dengan sepakan terakhir permainan.

Peminat melaungkan “hanya ada seorang kapten” di samping koreografi gergasi yang membentuk nombor ‘3’ bajunya di tempat duduk dan mereka kemudian memberi tepukan gemuruh kepada Chiellini selepas dia digantikan pada minit ke-18.

Pemain berusia 37 tahun itu telah bermain 120 minit penuh semasa kekalahan final Piala Itali Juve kepada musuh ketat, Inter Milan pada Rabu, dan kemudian dia mengumumka­n bahawa dia akan meninggalk­an Juve selepas 18 tahun di sebuah kelab di mana dia telah memenangi sembilan gelaran liga dan sebilangan trofi.

“Ini ialah hari yang penuh emosi,” kata Chiellini, sambil menambah bahawa dia percaya dia boleh “masih bermain bola sepak pada tahap yang tinggi”.

Berikutan pengumuman pemergiann­ya dari Juve, dia berkata dia akan memikirkan sama ada untuk bersara selepas telah memutuskan untuk bersara dari bola sepak antarabang­sa.

“Saya tidak tahu,” katanya.

“Saya perlu memikirkan perkara-perkara. Ini satu keputusan yang tidak dapat dibuat dalam sehari.

Ketika dia meninggalk­an padang, dia menyerahka­n gelang tangan kaptennya kepada pemain lain – Paulo Dybala.

Pemain antarabang­sa Argentina, Dybala, yang telah menyertai Juve sejak 2015, akan pergi pada akhir musim selepas kelab itu memutuskan untuk tidak memperbaha­rui kontraknya.

Dusan Vlahovic mempersemb­ahkan sambutan “topeng” pemain Argentina itu ketika dia menanduk masuk gol pembukaan pada minit ke-10, dan ketika Dybala digantikan dengan baki 12 minit, dengan tuan rumah mendahului 2-1, dia menuju ke tempat duduk dan dipeluk oleh peminat sambil menahan air mata.

Juve tampak akan menang di laman sendiri untuk menghormat­i dua wira mereka yang akan bersara apabila Alvaro Morata menggandak­an kedudukan tuan rumah pada minit ke-36.

Bagaimanap­un, Alex Sandro menendang ke arah jaring sendiri lima minit selepas rehat dan Lazio menjaringk­an gol penyamaan pada minit ke-95, menerusi Milinkovic­Savic dari sudut sempit lantas memberi Lazio slot dalam pertanding­an divisyen kedua Eropah.

“Tahun depan kami memerlukan beberapa pemain untuk mara ke Liga JuaraJuara,” kata Milinkovic­Savic, yang telah dikaitkan dengan perpindaha­n dari kelab Rom itu.

Mereka menduduki tempat kelima dalam salah satu daripada dua slot Liga Europa, berkelebih­an empat mata dari Fiorentina yang menduduki tempat ketujuh, yang dibelasah 1-4 di Sampdoria.

 ?? — Gambar AFP ?? MESRA: Chiellini melambai penyokong ketika perlawanan Serie A Itali di antara Juventus dan Lazio di ‘Allianz Stadium’ di Turin, kelmarin.
— Gambar AFP MESRA: Chiellini melambai penyokong ketika perlawanan Serie A Itali di antara Juventus dan Lazio di ‘Allianz Stadium’ di Turin, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia