Utusan Borneo (Sabah)

Klinik Kesihatan Mansiat musnah terbakar

- Oleh Vivi Olviana Najurus

KENINGAU: Klinik Kesihatan Mansiat musnah dalam kebakaran di Jalan Tulid Sook, di sini kelmarin.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah Misran Bisara berkata kejadian jam 4.30 itu menyebabka­n bangunan berstruktu­r kayu berkeluasa­n 1,114 meter persegi itu musnah sepenuhnya.

“Bertindak dengan panggilan kecemasan yang diterima pada 4.48 petang, kita menggegask­an lapan pegawai dan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sook ke lokasi kejadian bagi memadam kebakaran.

“Sebaik tiba di lokasi, pasukan operasi mendapati sebahagian besar klinik berkenaan sudah terbakar 100 peratus berikutan struktur diperbuat daripada kayu.

“Pasukan operasi terus menjalanka­n operasi memadam kebakaran dan api berjaya dikawal kira-kira 6 petang tadi,” katanya dalam satu kenyataan media.

Menurutnya, tiada sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan dan punca kejadian dan anggaran kerugian masih dalam siasatan.

Sementara itu dalam kejadian berasingan, dua unit bangunan klinik kosong di Pusat Kesihatan Keningau, Jalan Tamu Ground di sini turut terjejas dalam kebakaran. Katanya, kejadian jam 8.42 malam itu menyebabka­n bangunan yang sudah lama ditinggalk­an itu masing-masing seluas 20X40 kaki persegi terbakar 30 peratus dan sebuah lagi 40X60 kaki persegi terjejas 10 peratus.

“Pasukan bomba menjalanka­n operasi memadam kebakaran menggunaka­n sumber air dari jentera dan kebakaran dapat dikawal jam 9.06 malam.

“Tiada mangsa dalam kejadian ini dan operasi keseluruha­n ditamatkan jam 9.25 malam,” katanya.

 ?? ?? MUSNAH: Api marak memusnahka­n Klinik Kesihatan Mansiat di sini.
MUSNAH: Api marak memusnahka­n Klinik Kesihatan Mansiat di sini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia