Utusan Borneo (Sabah)

Pendigital­an data tidak akan mengubah status warga asing

-

KENINGAU: Pendigital­an data warga asing di Sabah sama sekali tidak bertujuan memberikan dokumen kepada Pendatang Tanpa Izin (PTI) apa lagi memberikan kewarganeg­araan kepada semua kategori warga asing.

Ketua Penerangan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Sabah Bahagian Bingkor, Dennis Joakim berkata, di bawah program pendataan, adalah jelas kategori PTI akan diusir balik ke negara asal.

“Kategori PTI sama sekali tidak mempunyai dokumen dan mereka tidak akan didaftarka­n dalam program pendigital­an data,” katanya.

Menurutnya, penjelasan daripada sesi pertama townhall jelas menyatakan pendigital­an data hanya melibatkan tiga kategori warga asing yang terdaftar sebagai pemegang IMM13, kad burung-burung dan kad banci.

Beliau menegaskan pendigital­an data kepada tiga kategori warga asing itu tidak akan mengubah status mereka dari rakyat asing kepada warganegar­a.

“Mereka akan tetap sebagai warga asing setelah pendataan,” kata Dennis mempertaha­nkan apa yang telah disampaika­n Timbalan Presiden STAR Datuk Robert Tawik yang juga Pembantu Menteri Kerja Raya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kekeliruan ahli Parti Warisan Sabah di sini, James Henry.

Dalam kenyataan di media dalam talian, James menyelar Robert yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor dengan menyifatka­n wakil rakyat itu tidak faham objektif pendigital­an data.

James berpendapa­t pendigital­an data akan memberikan dokumen kepada semua warga asing termasuk kategori PTI yang pada akhirnya memungkink­an mereka menetap di Sabah.

 ?? ?? DENNIS
DENNIS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia